Verbal nouns requiring reflexive clitics in West-Slavic languages
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10415425" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10415425 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=j49~G1Ja-m" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=j49~G1Ja-m</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Verbal nouns requiring reflexive clitics in West-Slavic languages
Popis výsledku v původním jazyce
This paper tries to explain on the data from the Czech, Slovak and Polish language corpora, how the reflexive forms of verbs behave during nominalization. It concerns particularly the verb to learn sb sth (učit se, učit sa, uczyć się) and deverbative forms teaching (učení, učenie, uczenie) vs. learning (učení se, učenie sa, uczenie się). I found out that the form teaching expresses meaning of the form learning in some contexts. I put forward arguments that it is necessary to consider the reflexive clitics SE, SA and SIĘ the first object of a given verb, resp. the necessary complement of noun in the function of incongruent attribute. I also point out different phenomena, which are responsible for this kind of elimination of reflexive SE after verbal noun on the example of the verb to learn sb sth on its Czech, Slovak and Polish equivalents.
Název v anglickém jazyce
Verbal nouns requiring reflexive clitics in West-Slavic languages
Popis výsledku anglicky
This paper tries to explain on the data from the Czech, Slovak and Polish language corpora, how the reflexive forms of verbs behave during nominalization. It concerns particularly the verb to learn sb sth (učit se, učit sa, uczyć się) and deverbative forms teaching (učení, učenie, uczenie) vs. learning (učení se, učenie sa, uczenie się). I found out that the form teaching expresses meaning of the form learning in some contexts. I put forward arguments that it is necessary to consider the reflexive clitics SE, SA and SIĘ the first object of a given verb, resp. the necessary complement of noun in the function of incongruent attribute. I also point out different phenomena, which are responsible for this kind of elimination of reflexive SE after verbal noun on the example of the verb to learn sb sth on its Czech, Slovak and Polish equivalents.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Wiener Slavistisches Jahrbuch
ISSN
0084-0041
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
AT - Rakouská republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
122-135
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—