Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Verbal nouns requiring reflexive clitics in West-Slavic languages

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10415425" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10415425 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=j49~G1Ja-m" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=j49~G1Ja-m</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Verbal nouns requiring reflexive clitics in West-Slavic languages

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper tries to explain on the data from the Czech, Slovak and Polish language corpora, how the reflexive forms of verbs behave during nominalization. It concerns particularly the verb to learn sb sth (učit se, učit sa, uczyć się) and deverbative forms teaching (učení, učenie, uczenie) vs. learning (učení se, učenie sa, uczenie się). I found out that the form teaching expresses meaning of the form learning in some contexts. I put forward arguments that it is necessary to consider the reflexive clitics SE, SA and SIĘ the first object of a given verb, resp. the necessary complement of noun in the function of incongruent attribute. I also point out different phenomena, which are responsible for this kind of elimination of reflexive SE after verbal noun on the example of the verb to learn sb sth on its Czech, Slovak and Polish equivalents.

  • Název v anglickém jazyce

    Verbal nouns requiring reflexive clitics in West-Slavic languages

  • Popis výsledku anglicky

    This paper tries to explain on the data from the Czech, Slovak and Polish language corpora, how the reflexive forms of verbs behave during nominalization. It concerns particularly the verb to learn sb sth (učit se, učit sa, uczyć się) and deverbative forms teaching (učení, učenie, uczenie) vs. learning (učení se, učenie sa, uczenie się). I found out that the form teaching expresses meaning of the form learning in some contexts. I put forward arguments that it is necessary to consider the reflexive clitics SE, SA and SIĘ the first object of a given verb, resp. the necessary complement of noun in the function of incongruent attribute. I also point out different phenomena, which are responsible for this kind of elimination of reflexive SE after verbal noun on the example of the verb to learn sb sth on its Czech, Slovak and Polish equivalents.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Wiener Slavistisches Jahrbuch

  • ISSN

    0084-0041

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    AT - Rakouská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    122-135

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus