Valence verbálních substantiv na příkladu dvojice učení/učení se
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F18%3A43898765" target="_blank" >RIV/60076658:12210/18:43898765 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Valence verbálních substantiv na příkladu dvojice učení/učení se
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek pojednává o tom, jak se při nominalizaci chovají reflexivní formy slovesné na příkladu sloves typu učit/učit se, resp. deverbativních substantiv učení/učení se. Pokud u slovesa učit se elidujeme klitikon se, sloveso mění význam z učit se něčemu/něco na učit někoho něčemu/něco. Týž posun ve významu by měl nastat také při elidování se v konstrukci učení se, nicméně děje se tak podle korpusových dat (SYN2015 a SYN2013PUB) pouze částečně, tedy význam konstrukce učení se je v určitých kontextech realizován výrazem učení, nejčastěji vzhledem k reflexivitě již ve výpovědi vyjádřené na jiném místě a/nebo jiným způsobem. Cílem příspěvku je zjistit, jaká objektová doplnění nominalizované formy v různých kontextech vyžadují, a pokusit se stanovit obecné zákonitosti u těchto procesů.
Název v anglickém jazyce
Valency of verbal nouns on the example of učení/učení se
Popis výsledku anglicky
This paper tries to explain on the data from the Czech National Corpora (SYN2015 and SYN2013PUB) how the reflexive forms of verbs behave during nominalization. It concerns in particular the verb učit se (to learn) and the deverbal form učení se (learning) vs. the verb učit (to teach) and the deverbal form učení (teaching). I proceed from stimulating analysis in Hron (2005), where the distinction between languages that create the reflexive forms in syntax or in lexicon is solved, but Hron does not concern with differences in meaning of reflexive and irreflexive form of the same verb.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Prace Filologiczne
ISSN
0138-0567
e-ISSN
—
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
prosinec
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
87-101
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—