Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dětský domov Klánovice v období 1948-1989 aneb Čest práci, soudružko vychovatelko!

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10416075" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10416075 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=x8Y7TDOALc" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=x8Y7TDOALc</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dětský domov Klánovice v období 1948-1989 aneb Čest práci, soudružko vychovatelko!

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem statě je prostřednictvím historické sondy do života Dětského domova Klá- novice seznámit s problematikou ústavní výchovy v období mezi roky 1948 až 1989. Krátký historický exkurz představí situaci na poli péče o potřebné děti za První republiky a význam- né pedagogické osobnosti v této oblasti. Následně bude stať sledovat, jak se v tehdejší Čes- koslovenské republice společnost stavěla k problematice dětských domovů. Pozornost bude zaměřena se na celkový koncept socialistické ústavní výchovy, pedagogické přístupy k dětem v ústavní péči, její legislativní ukotvení Ve druhé části statě budou prezentovány výstupy kvalitativního výzkumu, který byl založen na analýze archivních materiálů a řadě rozhovorů s pamětníky socialistických časů v Dětském domově Klánovice. Zjištění byla komparována se současnou realitou života dětí v tomto zařízení. Výsledky výzkumu naznačují, že mnohé problémy spojené s ústavní výchovou období 1948-1989 jsou aktuální i dnes. V diskuzi se zamýšlíme nad budoucností dětských domovů a nad jejich místem v dnešním inkluzivním školství.

  • Název v anglickém jazyce

    CHILDREN'S HOME KLÁNOVICE DURING THE PERIOD 1948-1989 OR HAIL TO LABOR, COMRADE EDUCATOR!

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the article is to acquaint with the life of the Klánovice Children&apos;s Home through the issues of institutional education in the period between 1948 and 1989. A short historical excursion will present the situation in the fi eld of care for needy children during the First Republic and important pedagogical personalities in this area. Subsequently, the article will follow how society in the then Czechoslovak Republic approached the issue of children&apos;s homes. Attention will be focused on the overall concept of socialist institutional education, pedagogical approaches to children in institutional care, its legislative anchoring. Th e second part of the article will present the results of qualitative research based on analysis of archival materials . The findings were compared with the current reality of children&apos;s lives in this faci- lity. The results of the research suggest that many problems associated with the institutional education period 1948-1989 are still relevant today. In the discussion, we refl ect on the future of children&apos;s homes and their place in today&apos;s inclusive education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2020

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    83-99

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus