Dětský domov Klánovice v období 1948-1989 aneb Čest práci, soudružko vychovatelko!
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10416075" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10416075 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=x8Y7TDOALc" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=x8Y7TDOALc</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dětský domov Klánovice v období 1948-1989 aneb Čest práci, soudružko vychovatelko!
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem statě je prostřednictvím historické sondy do života Dětského domova Klá- novice seznámit s problematikou ústavní výchovy v období mezi roky 1948 až 1989. Krátký historický exkurz představí situaci na poli péče o potřebné děti za První republiky a význam- né pedagogické osobnosti v této oblasti. Následně bude stať sledovat, jak se v tehdejší Čes- koslovenské republice společnost stavěla k problematice dětských domovů. Pozornost bude zaměřena se na celkový koncept socialistické ústavní výchovy, pedagogické přístupy k dětem v ústavní péči, její legislativní ukotvení Ve druhé části statě budou prezentovány výstupy kvalitativního výzkumu, který byl založen na analýze archivních materiálů a řadě rozhovorů s pamětníky socialistických časů v Dětském domově Klánovice. Zjištění byla komparována se současnou realitou života dětí v tomto zařízení. Výsledky výzkumu naznačují, že mnohé problémy spojené s ústavní výchovou období 1948-1989 jsou aktuální i dnes. V diskuzi se zamýšlíme nad budoucností dětských domovů a nad jejich místem v dnešním inkluzivním školství.
Název v anglickém jazyce
CHILDREN'S HOME KLÁNOVICE DURING THE PERIOD 1948-1989 OR HAIL TO LABOR, COMRADE EDUCATOR!
Popis výsledku anglicky
The aim of the article is to acquaint with the life of the Klánovice Children's Home through the issues of institutional education in the period between 1948 and 1989. A short historical excursion will present the situation in the fi eld of care for needy children during the First Republic and important pedagogical personalities in this area. Subsequently, the article will follow how society in the then Czechoslovak Republic approached the issue of children's homes. Attention will be focused on the overall concept of socialist institutional education, pedagogical approaches to children in institutional care, its legislative anchoring. Th e second part of the article will present the results of qualitative research based on analysis of archival materials . The findings were compared with the current reality of children's lives in this faci- lity. The results of the research suggest that many problems associated with the institutional education period 1948-1989 are still relevant today. In the discussion, we refl ect on the future of children's homes and their place in today's inclusive education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
2020
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
83-99
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—