'Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání': o segregaci romských žáků ve vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10416655" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10416655 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
'Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání': o segregaci romských žáků ve vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Romové představují nejpočetnější a současně nejvíce znevýhodněnou etnickou menšinu v Evropě. Jedním z vážných problémů vzdělávacích systémů, zejména v některých státech střední a východní Evropy, je segregace romských žáků do škol a tříd mimo hlavní vzdělávací proud - segregace, která nejen že je nezákonná, ale má vážné negativní dopady do celkové úrovně vzdělání romské menšiny a vytváří významnou bariéru v soužití mezi Romy a většinovou společností. Tato publikace se zabývá fenoménem segregace romských žáků ve vzdělávání z pohledu výsledků kvalitativního výzkumu kombinovaných s poznatky řady dřívějších odborných studií na dané téma. Názory pedagogů i expertů z praxe se tak prolínají s parafrázemi studií renomovaných institucí a odborníků. Cílem publikace je ukázat, jak segregace vzniká, kteří aktéři se na vzniku segregovaných škol podílejí, čím je situace segregovaných škol charakteristická - znalost těchto klíčových aspektů segregace je pak důležitá primárně pro hledání nástrojů prevence (jak vzniku segregovaných škol a tříd předcházet) a řešení (jak segregované školy a třídy postupně přivést k de-segregaci). Ve výsledku je zřejmé, že k odstranění segregace je nutná aktivita mnoha různých aktérů, ať už jde o městské nebo obecní úřady, které mohou segregaci předcházet lepším nastavením spádovosti škol, nebo o poradenská zařízení, která mohou důkladnou diagnostikou zabránit neoprávněnému zařazování romských žáků do speciálního školství, nebo o školy hlavního vzdělávacího proudu, které mohou vstřícným a podporujícím postojem vůči sociálně znevýhodněným romským žákům předejít jejich odchodu na školy segregované. Jen omezené nástroje ke změně mají k dispozici i samy segregované školy, které se mohou větší otevřeností nebo vyšší nabídkou vzdělávacích alternativ pokusit získat i etnicky majoritní žáky a přispět tak k postupnému zvýšení heterogenity žákovského kolektivu. V zájmu přenosu dobré praxe se publikace soustředí i na popis nástrojů, které segregované (nebo segregací ohrožené) školy s úspěchem používají pro podporu vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků a které by mohly být inspirativní pro školy hlavního vzdělávacího proudu - mezi tyto nástroje patří práce romských asistentů, podpora multikulturality v kurikulu, systematická organizace doučování nebo posílení role školy v sociální oblasti. V souhrnu publikace představuje segregaci romských žáků ve vzdělávání jako složitý fenomén, v jehož jádru stojí hluboce zakořeněné předsudky vůči Romům - z dlouhodobého hlediska je tak nutné postupně bourat bariéry mezi Romy a etnickou majoritou a odstraňovat předsudky nejen v řadách pedagogů a žáků, ale i mezi rodiči žáků a širokou veřejností.
Název v anglickém jazyce
'Raise your hands who will go to places where they do not feel recognized': On the segregation of Roma pupils in education
Popis výsledku anglicky
The Roma represent the largest and at the same time the most disadvantaged ethnic minority in Europe. One of the serious problems in education systems, especially in certain Central and Eastern European countries, is the segregation of Roma students in schools and classes outside of mainstream education. This segregation is not only illegal but also has serious negative effects on the overall level of education of the Roma minority and creates a signifi cant barrier to coexistence between the Roma minority and the majority society. This publication addresses the phenomenon of the segregation of Roma students in education using qualitative research combined with the findings of a number of previous professional studies on the topic. The experience-based opinions of teachers and experts are thus intertwined with paraphrases of studies by various institutions and experts. The aim of the publication is to show how segregation arises, which actors participate in the process of creating segregated schools, and what the specifics of segregated schools are. Knowledge of these key aspects of segregation is important in the search for preventative tools (how to prevent schools and classes from becoming segregated) and solutions (how to gradually lead segregated schools and classes to desegregation). As a result, it is clear that the elimination of segregation requires the activity of many different actors, whether municipal authorities, which can prevent segregation when setting school catchment areas, or counseling facilities, which can thoroughly diagnose the unjustified placement of Roma students, or mainstream schools, which can develop friendly and supportive attitudes towards socially disadvantaged Roma students and thus prevent them from leaving for segregated schools. Only limited tools for change are available to segregated schools themselves, e.g. they can try to attract non-Roma students through greater openness or a higher range of educational alternatives and thus contribute to a gradual increase in the heterogeneity of student groups. In order to transmit examples of good practice, the publication also focuses on describing the tools that segregated schools (or schools at risk of segregation) successfully use to support the education of socially disadvantaged Roma students, which could be inspiring for mainstream schools. These tools include the work of Roma assistants, support for multiculturalism in the curriculum, systematic organization of tutoring or strengthening the social work role of the school. In summary, the publication presents the segregation of Roma students as a complex phenomenon, at the core of which are deep-rooted prejudices against Roma. In the long term, it is therefore necessary to progressively remove barriers between Roma and non-Roma and remove prejudices, not only among teachers and students, but also between the students' parents and the general public.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7603-219-4
Počet stran knihy
196
Název nakladatele
Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—