Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Úcta a interakce : Dva rozměry lidské důstojnosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10419121" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10419121 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Úcta a interakce : Dva rozměry lidské důstojnosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Aby se stala v plném smyslu člověkem, potřebuje lidská bytost setkávat se ve výchově s tím, že se k ní ostatní chovají s elementární dávkou úcty. Stejně tak se člověkem v plném kulturním smyslu nemůže stát nikdo, kdo by se od útlého věku nestýkal se žádnými lidmi, a tedy nebyl vystaven sociálním interakcím. &quot;Úcta&quot; se může na první pohled jevit jako kategorie jiného řádu než &quot;interakce&quot;. Cílem této kapitoly je ukázat, jak blízko ve skutečnosti k sobě mají oba rozměry lidské bytosti a jak nezbytné je, aby se při výchově a vzdělávání vzájemně posilovaly, což se žel v praxi mnohdy neděje. Teprve jejich harmonickou součinností ctíme důstojnost člověka. Úcta mezi interaktanty, kteří se účastní výchovy, je přitom nahlížena nejen jako cosi, co se odehrává mezi jedinci, nýbrž také jako to, co má poměrně významnou společenskou a kulturní komponentu, která se s výchovou v prostředí úcty může buď dostávat do konfliktu, nebo ji naopak může podporovat. Kapitola proto uvádí komparativní příklady interakcí, které se odehrávají v českém i zahraničním kulturním prostředí a které ilustrují její hlavní teze.

  • Název v anglickém jazyce

    Respect and interaction : Two dimensions of human dignity

  • Popis výsledku anglicky

    In order to become human in a full sense, every human being needs to be exposed to various social interactions including those that express respect to oneself. The goal of the chapter is to show that &quot;respect&quot; and &quot;interaction&quot; are categories that mutually empower, or disempower, each another in creating what is called &quot;human dignity&quot;. Respect is treated, too, as a social category and is influenced also by cultural context. The chapter provides comparative examples of interactions in both Czech and international cultural environment. Those examples support the main theses of the chapter.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50404 - Anthropology, ethnology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Lze vychovávat k úctě a sebeúctě?

  • ISBN

    978-80-7603-185-2

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    75-85

  • Počet stran knihy

    253

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly