Úcta a interakce : Dva rozměry lidské důstojnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10419121" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10419121 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úcta a interakce : Dva rozměry lidské důstojnosti
Popis výsledku v původním jazyce
Aby se stala v plném smyslu člověkem, potřebuje lidská bytost setkávat se ve výchově s tím, že se k ní ostatní chovají s elementární dávkou úcty. Stejně tak se člověkem v plném kulturním smyslu nemůže stát nikdo, kdo by se od útlého věku nestýkal se žádnými lidmi, a tedy nebyl vystaven sociálním interakcím. "Úcta" se může na první pohled jevit jako kategorie jiného řádu než "interakce". Cílem této kapitoly je ukázat, jak blízko ve skutečnosti k sobě mají oba rozměry lidské bytosti a jak nezbytné je, aby se při výchově a vzdělávání vzájemně posilovaly, což se žel v praxi mnohdy neděje. Teprve jejich harmonickou součinností ctíme důstojnost člověka. Úcta mezi interaktanty, kteří se účastní výchovy, je přitom nahlížena nejen jako cosi, co se odehrává mezi jedinci, nýbrž také jako to, co má poměrně významnou společenskou a kulturní komponentu, která se s výchovou v prostředí úcty může buď dostávat do konfliktu, nebo ji naopak může podporovat. Kapitola proto uvádí komparativní příklady interakcí, které se odehrávají v českém i zahraničním kulturním prostředí a které ilustrují její hlavní teze.
Název v anglickém jazyce
Respect and interaction : Two dimensions of human dignity
Popis výsledku anglicky
In order to become human in a full sense, every human being needs to be exposed to various social interactions including those that express respect to oneself. The goal of the chapter is to show that "respect" and "interaction" are categories that mutually empower, or disempower, each another in creating what is called "human dignity". Respect is treated, too, as a social category and is influenced also by cultural context. The chapter provides comparative examples of interactions in both Czech and international cultural environment. Those examples support the main theses of the chapter.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Lze vychovávat k úctě a sebeúctě?
ISBN
978-80-7603-185-2
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
75-85
Počet stran knihy
253
Název nakladatele
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—