Využití čtenářských strategií v předškolním vzdělávání z pohledu učitelek mateřských škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10426064" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10426064 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=wczboeVO8F" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=wczboeVO8F</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití čtenářských strategií v předškolním vzdělávání z pohledu učitelek mateřských škol
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje problematice rozvoje porozumění předčítanému textu u dětí v předškolním věku. Poukazuje na to, že zahraniční výzkumy doporučují, aby učitelé i v mateřských školách využívali čtenářské strategie jako vhodného postupu podpory zlepšování úrovně porozumění u dětí, a to včetně chápání kauzálních vztahů. V České republice je toto téma v kontextu předškolního vzdělávání málo prozkoumané. Výzkumné šetření bylo vedeno s cílem zjistit, jak učitelé mateřských škol, kteří se v rámci svého dalšího vzdělávání s možností využití čtenářských strategií v mateřských školách setkali, tuto možnost vnímají a využívají v praxi. Výsledky ukázaly, že učitelé jednoznačně vnímají čtenářské strategie jako přínosné, napomáhající jak zlepšení úrovně porozumění, tak zvýšení zájmu o četbu a rozvoje řeči a myšlení dětí. Přesto je ve své praxi pravidelně a cíleně používá pouze necelá polovina dotazovaných. Příčinou je účastnicemi deklarovaná časová náročnost přípravy učitele oproti běžnému předčítání a také určitá míra nepochopení podstaty čtenářských strategií a práce s nimi, způsobená nedostatečným a krátkodobým vzděláváním učitelů v dané oblasti. V závěru příspěvek přináší podněty pro další výzkum a doporučení pro koncipování vzdělávacích akcí pro učitele mateřských škol.
Název v anglickém jazyce
Use of Reading Strategies in Preschool Education from the Perspective of Kindergarten Teachers
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the issue of developing comprehension of read-aloud text in preschool children. It points out that foreign research recommends the use of reading strategies in this period as an appropriate procedure for improving the level of understanding of children, including their understanding of causal relationships. In the Czech Republic, this topic is little explored in the context of preschool education. The research was conducted in order to find out how kindergarten teachers, who encounter the possibility of using reading strategies in kindergartens within the framework of their further education, perceive this possibility and use in practice. The results showed that teachers clearly perceive reading strategies to be benefi cial, helping to improve understanding, increase interest in reading and develop children's speech and thinking. Nevertheless, less than half of the respondents use them regularly and purposefully in their practice. The reason is the time required by the participants to prepare the teaching, compared to the usual reading, and there is also a certain degree of misunderstanding of the essence of reading strategies and work with them caused by the insuffi cient and short-term education of teachers in how to work with them. In conclusion, the paper provides suggestions for further research and recommendations for the design of educational events for kindergarten teachers.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Svazek periodika
4
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
77-94
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—