Developing a Framework for the Examination of Anchoring Vignette Assumptions Using Cognitive Interviews: A Demonstration in the ICT Skills Domain
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10429665" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10429665 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=-hWkS2I8gD" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=-hWkS2I8gD</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1177/1525822X21991281" target="_blank" >10.1177/1525822X21991281</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Developing a Framework for the Examination of Anchoring Vignette Assumptions Using Cognitive Interviews: A Demonstration in the ICT Skills Domain
Popis výsledku v původním jazyce
Self-assessment measures are commonly used in questionnaire surveys. However, one of the problems with self-reports is that they may be prone to differences in scale usage among respondents. The anchoring vignette method addresses this issue. It relies on two assumptions: response consistency and vignette equivalence. Here we aim to develop a framework for the examination of these assumptions using cognitive interviews and demonstrate it in the Information and Communications Technology (ICT) skills domain. First, we develop new anchoring vignettes describing various ICT skill domains. Second, we examine both assumptions using cognitive interviews with students who are studying different fields. Our analysis shows that the assumptions are indeed not adhered to, especially the assumption of vignette equivalence. Third, we develop a general framework for the examination of the method's assumptions.
Název v anglickém jazyce
Developing a Framework for the Examination of Anchoring Vignette Assumptions Using Cognitive Interviews: A Demonstration in the ICT Skills Domain
Popis výsledku anglicky
Self-assessment measures are commonly used in questionnaire surveys. However, one of the problems with self-reports is that they may be prone to differences in scale usage among respondents. The anchoring vignette method addresses this issue. It relies on two assumptions: response consistency and vignette equivalence. Here we aim to develop a framework for the examination of these assumptions using cognitive interviews and demonstrate it in the Information and Communications Technology (ICT) skills domain. First, we develop new anchoring vignettes describing various ICT skill domains. Second, we examine both assumptions using cognitive interviews with students who are studying different fields. Our analysis shows that the assumptions are indeed not adhered to, especially the assumption of vignette equivalence. Third, we develop a general framework for the examination of the method's assumptions.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-02993S" target="_blank" >GA17-02993S: Faktory ovlivňující sebehodnocení ICT dovedností studentů středních škol</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Field Methods [online]
ISSN
1552-3969
e-ISSN
—
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
355-371
Kód UT WoS článku
000618478900001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85101041012