Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Phylogenetic Trees and Other Evolutionary Diagrams in BiologyTextbooks and Their Importance in Secondary Science Education

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10430106" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10430106 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=P6xjcJUhym" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=P6xjcJUhym</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.1923" target="_blank" >10.14712/18047106.1923</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Phylogenetic Trees and Other Evolutionary Diagrams in BiologyTextbooks and Their Importance in Secondary Science Education

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Diagramsdescribingrelationshipbetweenorganisms,andtheiroverallevolution,com-monly in the form of phylogenetic trees or other evolutionary diagrams, havebecomea part of even lower secondary biology textbooks. These diagrams can help promotebasic science literacy, yettheir designmayalso strengthenmisconceptions aboutevo-lution. Therefore, based on the content analysis of 112 Czech biology textbooks forsecondary schools (ISCED levels 2 and 3), characteristics of introduced phylogenetictrees and other evolutionary diagrams were recorded and evaluated according to thecladistics to see if their construction supports the current scientific understanding ofevolution.Thecontentanalysisindicatesthatthedesign ofnearlyhalfofalldiagramsin currentlower (ISCED2) anduppersecondary (ISCED3) textbooks promotes lad-der thinking. More than 80% of all diagrams were not accompanied by instructionson how to read them, meaning that students did not have sufficient scaffolding tounderstand them. Mainly ISCED 3 textbooks did not introduce additional problemtasksthatwouldsupporttheuseofthediagrams inthelessons. Therefore, authorsoftextbooks should focus more on theconstruction qualityof these diagrams while alsosupporting their correct application during the educational process. This is likely toprevent a further increase in student misconceptions.

  • Název v anglickém jazyce

    Phylogenetic Trees and Other Evolutionary Diagrams in BiologyTextbooks and Their Importance in Secondary Science Education

  • Popis výsledku anglicky

    Diagramsdescribingrelationshipbetweenorganisms,andtheiroverallevolution,com-monly in the form of phylogenetic trees or other evolutionary diagrams, havebecomea part of even lower secondary biology textbooks. These diagrams can help promotebasic science literacy, yettheir designmayalso strengthenmisconceptions aboutevo-lution. Therefore, based on the content analysis of 112 Czech biology textbooks forsecondary schools (ISCED levels 2 and 3), characteristics of introduced phylogenetictrees and other evolutionary diagrams were recorded and evaluated according to thecladistics to see if their construction supports the current scientific understanding ofevolution.Thecontentanalysisindicatesthatthedesign ofnearlyhalfofalldiagramsin currentlower (ISCED2) anduppersecondary (ISCED3) textbooks promotes lad-der thinking. More than 80% of all diagrams were not accompanied by instructionson how to read them, meaning that students did not have sufficient scaffolding tounderstand them. Mainly ISCED 3 textbooks did not introduce additional problemtasksthatwouldsupporttheuseofthediagrams inthelessons. Therefore, authorsoftextbooks should focus more on theconstruction qualityof these diagrams while alsosupporting their correct application during the educational process. This is likely toprevent a further increase in student misconceptions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientia in educatione

  • ISSN

    1804-7106

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    16-36

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus