Podpora koherence ve výuce biologie a přírodopisu: Úvod do využití Jo-jo strategie v ČR
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10430166" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10430166 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ub5w-4bTPN" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ub5w-4bTPN</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2021.2.3" target="_blank" >10.14712/25337556.2021.2.3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Podpora koherence ve výuce biologie a přírodopisu: Úvod do využití Jo-jo strategie v ČR
Popis výsledku v původním jazyce
Kurikulum přírodopisu a biologie současného základního a středního vzdělávání (ISCED 2 a 3) se skládá z témat jako genetika, evoluční biologie nebo ekologie, která jsou sice zásadní pro porozumění komplexních přírodních procesů, ale pro studenty jsou také složitá na hlubší pochopení. Jednou z příčin je, že děje popisované v rámci těchto témat (jako vývoj organismů, populační dynamika nebo proteosyntéza) pokrývají více úrovní biologické organizace. V učebnicích přírodopisu a biologie jsou stupně biologické organizace (molekuly, buňky, tkáně, organismy, populace atd.) charakterizovány a jejich znalost zakotvena i v RVP. V ČR se ale stejně jako v jiných evropských zemích setkáváme s tím, že učebnice ani kurikulum důrazně a jasně nevytvářejí vztahy mezi těmito stupni organizace a přírodními procesy v jejich rámci. Přírodní procesy typicky navíc nepokrývají jen jednu, ale více vzájemně interagujících úrovní biologické organizace. Důsledkem nejasnosti těchto vztahů je pak nízká koherence (propojenost) předkládaného učiva, která vyúsťuje v neschopnost studentů pochopit podstatu základních přírodních procesů jako je princip vzniku dědičných znaků nebo dýchání. Během posledních dekád bylo vyvinuto mnoho strategií, jejichž cílem je napomoct právě k rozvoji koherentního chápání složitých víceúrovňových přírodních procesů. Jednou z nich je Jo-jo strategie, která studentům umožňuje explicitně definovat, propojit a orientovat se mezi stupni biologické organizace. Příspěvek diskutuje jak teoretickou rovinu problematiky koherence v přírodovědném vzdělávání, tak především možnosti efektivního využití uvedené strategie ve výuce tak, aby si studenti díky ní zvládli lépe osvojit pochopení i velmi abstraktních a složitých témat v rámci biologie a přírodopisu.
Název v anglickém jazyce
Promoting Coherence in Biology Education: Introduction of Yo-Yo Strategy in Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Today's biology curriculum at levels ISCED 2 and 3 consists of many topics like genetics, evolution, and ecology that are on the one hand very important and help students to understand complex processes that shape the environment around them, but on the other hand, are also difficult to comprehend. The main problem with these topics is that processes within their scope occur on multiple levels of biological organization that also interact among themselves in diverse ways. The biology curriculum and textbooks introduce levels of organization (molecules, cells, tissues, organisms, populations, etc.) and describe the characteristics and functions of entities at each level (like cells and their organelles). Unfortunately, in the case of the Czech Republic and other European countries, they do not sufficiently promote the connections among the levels of biological organization and concepts and processes on, and across, the levels, and therefore, they lack coherence in the presented information. This lack of coherence then easily results in misunderstandings by students of scientific concepts (like respiration or heredity). To cope with these problems, there are currently many strategies that help to promote students' coherent understanding of biological phenomena. One of them is the Yo-Yo Strategy, that helps students to define, connect and navigate among the levels of biological organization. In the paper, we discuss how to start using this teaching and learning method successfully in class in order to influence positively students' understanding of even very abstract biological topics.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Svazek periodika
30
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
19-33
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—