Možnosti využití statistických metod výzkumného nástroje pro testování znalostí žáků o členovcích v rámci ekologického a systematického přístupu na vybraných školách v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10430268" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10430268 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Rw6g2_6E4f" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Rw6g2_6E4f</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možnosti využití statistických metod výzkumného nástroje pro testování znalostí žáků o členovcích v rámci ekologického a systematického přístupu na vybraných školách v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek prezentuje využití statistických metod a jejich vhodnou aplikovatelnost při vyhodnocování znalostí žáků 6., 7. a 8. ročníků se zohledněním rozdílného přístupu k výuce přírodopisu. Jsou zde popsány použité statistické metody, a to analýza rozptylu neboli Anova, krabicové grafy a doplňkové tabulky s číselnými údaji. Prepilotně získaná data byla vyhodnocena statistickým programem Statistica 12. Prepilotní sběr dat byl proveden na třech základních školách a jednom nižším gymnáziu na začátku školního roku (2019/2020), celkem na 342 respondentech v rámci Prahy a Středočeského kraje. Cílem příspěvku je zjistit, jak se liší úroveň všeobecných znalostí o členovcích dle systematického a ekologického přístupu u žáků 6., 7. a 8. tříd ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda - přírodopis/biologie na druhém stupni základních škol a na nižším gymnáziu v České republice. Výsledky pilotního měření ukázaly, že žáci učeni dle ekologického přístupu dosahovali z prepilotního testování vyššího bodového skóre než žáci učeni dle systematického přístupu. V rámci jednotlivých ročníků vyplynulo, že autorský výzkumný nástroj byl obtížnější pro žáky v rámci systematického přístupu než pro žáky v rámci ekologického přístupu.
Název v anglickém jazyce
Possibilities of using statistical methods of a research tool for testing pupils knowledge of arthropods within an ecological and systematic approach at selected schools in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The paper presents the use of statistical methods and their appropriate applicability in evaluating the knowledge of pupils in 6th, 7th and 8th grades, considering the different approach to teaching biology. The used statistical methods are analysis of variance or Anova, box charts and additional tables with numerical data. The pre-pilot data were evaluated by the statistical program Statistica 12. Pre-pilot data collection was performed at three primary schools and one grammar school at the beginning of the school year (2019/2020), a total of 342 respondents within Prague and the Central Bohemian Region. The aim of the paper is to find out how the level of general knowledge about arthropods differs according to the systematic and ecological approach of 6th, 7th and 8th grade pupils in the educational area Human and Nature - Biology at the second grade of primary schools and at the grammar school in the Czech Republic. The results of the pilot measurement showed that pupils taught according to the ecological approach achieved a higher points from prepilot testing than pupils taught according to the systematic approach. Within the particular years of studies, it turned out that the author's research tool was more difficult for students in the systematic approach than for students in the ecological approach.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, Universitas Catholica Ružomberok
ISSN
1336-2232
e-ISSN
—
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
296-307
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—