Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Presentation of Combinatorial Concepts in Mathematics Textbooks and Its Compliance with a Concept Development Theory

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10430320" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10430320 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1swWw0hDxz" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1swWw0hDxz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.1938" target="_blank" >10.14712/18047106.1938</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Presentation of Combinatorial Concepts in Mathematics Textbooks and Its Compliance with a Concept Development Theory

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article analyses the approach taken by five Czech secondary school mathematics textbooks to selected combinatorial concepts, in order to determine the extent to which they provide pedagogical support to teachers based on the theory of generic models, which is a theory of concept development. The analysis of textbooks in relation to this theory focused on the presence and quality of a) isolated models and non-models of future knowledge, b) prompts to generalise as a prerequisite for the creation of a generic model, and c) the supportive role of graphical representations in developing combinatorial thinking. Most notably, we identified insufficient motivation for combinatorial problems, few isolated models of future knowledge, the absence of explicit prompts to generalise and a consequent lack of a significant concept of isomorphism. Despite the research-proven positive influence of the creation of graphical representations on the development of pupils&apos; combinatorial thinking, they are rare in textbook chapters about combinatorics, and lack diversity. With a few exceptions, textbook authors do not encourage readers to create their own graphical representations. One textbook stood out in that it frequently prompts the creation of personalised representations, works purposefully with isomorphic problems and encourages the reader to generalise specific procedures.

  • Název v anglickém jazyce

    Presentation of Combinatorial Concepts in Mathematics Textbooks and Its Compliance with a Concept Development Theory

  • Popis výsledku anglicky

    This article analyses the approach taken by five Czech secondary school mathematics textbooks to selected combinatorial concepts, in order to determine the extent to which they provide pedagogical support to teachers based on the theory of generic models, which is a theory of concept development. The analysis of textbooks in relation to this theory focused on the presence and quality of a) isolated models and non-models of future knowledge, b) prompts to generalise as a prerequisite for the creation of a generic model, and c) the supportive role of graphical representations in developing combinatorial thinking. Most notably, we identified insufficient motivation for combinatorial problems, few isolated models of future knowledge, the absence of explicit prompts to generalise and a consequent lack of a significant concept of isomorphism. Despite the research-proven positive influence of the creation of graphical representations on the development of pupils&apos; combinatorial thinking, they are rare in textbook chapters about combinatorics, and lack diversity. With a few exceptions, textbook authors do not encourage readers to create their own graphical representations. One textbook stood out in that it frequently prompts the creation of personalised representations, works purposefully with isomorphic problems and encourages the reader to generalise specific procedures.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientia in educatione

  • ISSN

    1804-7106

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    37-52

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus