Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výzkum, experti a politici - podivuhodný život ideje inkluzivního vzdělávání v ČR

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10432957" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10432957 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Br2LrAFlnl" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Br2LrAFlnl</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výzkum, experti a politici - podivuhodný život ideje inkluzivního vzdělávání v ČR

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vliv poznatků pedagogického výzkumu na politické rozhodnutí je vždy zprostředkovaný a působí, pokud ho jednoznačně legitimizuje. Legitimita rozhodnutí je dána silnými &quot;kognitivními základy&quot;, tj. přesvědčivostí poznatků, které jsou politiky uznány, pokud jsou v souladu se sdílenou referenční hodnotou společnosti. Na příkladu zavádění inkluzivního vzdělávání v ČR je identifi kováno slabé propojení klíčového konceptu modifi kovatelnosti s referenční ideou rovnosti šancí. Zprostředkovateli kognitivního jádra změny se nestali výzkumníci, ale tzv. experti zdůrazňující organizační překážky vzdělavatelnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Jejich hlasy byly zesíleny médii a v důsledku vedly k tomu, že poznatkové jádro reformy bylo potlačeno. Kognitivní základy změny spočívaly v konfrontaci možností a limitů změnitelnosti dispozic žáků s konceptem vrozených a stabilních dispozic. Na scéně tak zůstal jen spor o abstraktně humanistickou podobu rovnosti šancí.

  • Název v anglickém jazyce

    Research, Experts, and Politicians - the Strange Life of the Idea of Inclusive Education in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The impact of knowledge from educational research on political decisions is always mediated and affects it if it clearly legitimises it. The legitimacy of the decision is determined by its strong &quot;cognitive foundations&quot;, i.e. by the persuasiveness of the knowledge politicians recognise when that knowledge is in line with society&apos;s shared values. The analysis of the introduction of inclusive education in the Czech Republic identified a weak link between the key concept of modifiability and the reference idea of equality of chances. Th e mediators transmitting the cognitive core of the political decision were not researchers, but the so-called experts emphasising organisational barriers to the education of pupils with special educational needs in mainstream schools. Th eir voices were amplified by the media and, as a result, led to the reform, the knowledge core of which has not been used. The cognitive foundations of the change were not challenged with the possibilities and limits of the (cognitive) modifi ability of pupils&apos; dispositions and withthe concept of innate and unchangeable learning prerequisites. Only the controversy over the abstract humanistic ideal of equality of chances remained on the scene.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30300 - Health sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika [online]

  • ISSN

    2336-2189

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    403-420

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus