Výzkum, experti a politici - podivuhodný život ideje inkluzivního vzdělávání v ČR
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10432957" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10432957 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Br2LrAFlnl" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Br2LrAFlnl</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkum, experti a politici - podivuhodný život ideje inkluzivního vzdělávání v ČR
Popis výsledku v původním jazyce
Vliv poznatků pedagogického výzkumu na politické rozhodnutí je vždy zprostředkovaný a působí, pokud ho jednoznačně legitimizuje. Legitimita rozhodnutí je dána silnými "kognitivními základy", tj. přesvědčivostí poznatků, které jsou politiky uznány, pokud jsou v souladu se sdílenou referenční hodnotou společnosti. Na příkladu zavádění inkluzivního vzdělávání v ČR je identifi kováno slabé propojení klíčového konceptu modifi kovatelnosti s referenční ideou rovnosti šancí. Zprostředkovateli kognitivního jádra změny se nestali výzkumníci, ale tzv. experti zdůrazňující organizační překážky vzdělavatelnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Jejich hlasy byly zesíleny médii a v důsledku vedly k tomu, že poznatkové jádro reformy bylo potlačeno. Kognitivní základy změny spočívaly v konfrontaci možností a limitů změnitelnosti dispozic žáků s konceptem vrozených a stabilních dispozic. Na scéně tak zůstal jen spor o abstraktně humanistickou podobu rovnosti šancí.
Název v anglickém jazyce
Research, Experts, and Politicians - the Strange Life of the Idea of Inclusive Education in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The impact of knowledge from educational research on political decisions is always mediated and affects it if it clearly legitimises it. The legitimacy of the decision is determined by its strong "cognitive foundations", i.e. by the persuasiveness of the knowledge politicians recognise when that knowledge is in line with society's shared values. The analysis of the introduction of inclusive education in the Czech Republic identified a weak link between the key concept of modifiability and the reference idea of equality of chances. Th e mediators transmitting the cognitive core of the political decision were not researchers, but the so-called experts emphasising organisational barriers to the education of pupils with special educational needs in mainstream schools. Th eir voices were amplified by the media and, as a result, led to the reform, the knowledge core of which has not been used. The cognitive foundations of the change were not challenged with the possibilities and limits of the (cognitive) modifi ability of pupils' dispositions and withthe concept of innate and unchangeable learning prerequisites. Only the controversy over the abstract humanistic ideal of equality of chances remained on the scene.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
30300 - Health sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika [online]
ISSN
2336-2189
e-ISSN
—
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
403-420
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—