Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Distanční vzdělávání u žáků se sociálním znevýhodněním

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10435310" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10435310 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=qlnLHG53Cu" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=qlnLHG53Cu</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Distanční vzdělávání u žáků se sociálním znevýhodněním

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Žáci se sociálním znevýhodněním mají obvykle nízkou podporu školní přípravy v rodině, pocházejí z chudého a málo motivujícího rodinného prostředí, a jsou tak i za běžných podmínek vystaveni riziku školního neúspěchu. V době uzavření škol a přechodu na distanční výuku, která je založena na technickém vybavení a podpoře rodičů, se znevýhodnění těchto žáků ještě násobí. Prezentovaná výzkumná sonda si kladla za cíl zjistit, jak se školám s vyšším počtem sociálně znevýhodněných žáků dařilo zajistit výuku během vládou nařízeného zákazu prezenčního vyučování (na jaře roku 2020, v reakci na šíření koronoviru způsobujícího nemoc covid-19). Kvalitativně orientovaný výzkum byl realizován formou semistrukturovaných rozhovorů s pedagogy ze šesti základních škol a sledoval jak bariéry, na které školy při distančním vzdělání sociálně znevýhodněných žáků narážely, tak i pří klady dobré praxe v dané oblasti. Výsledky výzkumu poukazují na zajímavé a mnohdy inovativní přístupy škol k distanční výuce znevýhodněných žáků v její online i offline podobě; důležitou podmínkou je ovšem vždy nadstandardní aktivita ze strany školy i ze strany různých dalších spolupracujících institucí. Cílem prezentace příkladů dobré praxe je především poukázat na vyzkoušené a osvědčené strategie, které by mohly/měly být ve výuce žáků se sociálním znevýhodněním replikovány ostatními školami v případě, že by došlo k opětovné mu uzavření škol a přechodu na distanční výuku.

  • Název v anglickém jazyce

    Distance Education of Socially Disadvantaged Students

  • Popis výsledku anglicky

    Students with social disadvantages usually have low support for preparation for school in the family, come from a poor and poorly-motivating family environment, and are thus exposed to the risk of school failure even under normal conditions. At the time of school closures and the transition to distance learning, which demands technical equipment and parental support, the disadvantages of these students are multiplying. The research presented here aimed to find out how schools with a higher number of socially disadvantaged students managed to provide education during the government-imposed ban on the presence of students in schools (in the spring of 2020, in response to the spread of the COVID-19 disease). Qualitatively-oriented research was carried out in the form of semi-structured interviews with teachers from six elementary schools and looked at both the barriers that schools encountered in the distance education of socially disadvantaged pupils and examples of good practice in the field. The results of the research point to interesting and often innovative approaches of schools to distance learning of disadvantaged students in its online and offline forms; however, an important condition is always activity of superior quality on the part of the school and on the part of various other cooperating institutions. The aim of the presentation of examples of good practice is to point out the tried and tested strategies that could/should be replicated in the teaching of socially disadvantaged students by other schools in the possible subsequent re-closures of schools and transitions to distance learning.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    31

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    23-40

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus