Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Bariéry a osvědčené přístupy v online doučování sociálně znevýhodněných žáků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10436945" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10436945 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=U4c8DfS35O" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=U4c8DfS35O</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Bariéry a osvědčené přístupy v online doučování sociálně znevýhodněných žáků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Žáci se sociálním znevýhodněním, kteří nemají dostatečnou znalost vyučovacího jazyka nebo nemají doma potřebnou vzdělávací podporu ze strany rodičů, jsou v době distanční výuky velmi výrazně ohroženi propadem ve vzdělávání. Jedním z efektivních nástrojů podpory těchto žáků je i online doučování. Text článku prezentuje zkušenosti skupiny lektorů doučování, kteří v roce 2020 realizovali více než tisíc hodin doučování. Cílem výzkumu bylo identifikovat bariéry a specifikovat příklady dobré praxe v online doučování sociálně znevýhodněných žáků. Základním zdrojem dat pro výzkum byla analýza písemných reflexí, ve kterých lektoři hodnotili průběh online doučování. Jako bariéry v online doučování sociálně znevýhodněných žáků se ukázaly zejména: Nedostatečné technické vybavení, neznalost práce s vybavením, nedostupnost školního online výukového prostředí pro externí lektory, nedostatečná znalost češtiny u žáků s OMJ a jejich rodičů, obtížná komunikace ohledně zadání úkolu a obtíže v udržení pozornosti žáků. Příklady dobré praxe pak výzkum identifikoval v těchto oblastech: Individuální přístup lektorů k organizaci doučování, variabilita výběru vhodné doučovací platformy, sdílení obrazovky nebo tabule, nastavení funkční komunikace ohledně zadání úkolů, využití vzdělávacích webů a aplikací, zařazení opatření pro podporu pozornosti a volnočasových aktivit. Identifikované bariéry i příklady dobré praxe mohou podpořit další rozvoj online doučování u sociálně znevýhodněných žáků.

  • Název v anglickém jazyce

    Barriers and proven approaches in online tutoring of socially disadvantaged students

  • Popis výsledku anglicky

    Socially disadvantaged students, who do not have sufficient knowledge of the language of instruction or do not have the necessary educational support from their parents, are at high risk of falling behind in education during distance learning. One of the effective tools to support these students is online tutoring. The text of the article presents the experience of a group of tutors who in 2020 carried out more than a thousand hours of tutoring. The aim of the research was to identify barriers and specify examples of good practice in online tutoring of socially disadvantaged students. The source of research data was the analysis of written reflections, in which lecturers evaluated the process of online tutoring. Identified barriers in online tutoring of socially disadvantaged students were in particular: Insufficient technical equipment, lack of knowledge about the use of technical equipment, inaccessibility of school online learning environment for external lecturers, insufficient knowledge of Czech language in students with different mother tongue and their parents, difficult communication about school assignments and difficulties in maintaining students&apos; attention. Examples of good practice were identified in the following areas: Individual approach of lecturers to the organization of tutoring, variability of choosing a suitable tutoring platform, screen or whiteboard sharing, setting up functional communication about assignments, use of educational websites and applications, use of measures to promote attention and leisure activities. Identified barriers and examples of good practice can support the further development of online tutoring for socially disadvantaged students.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Komenský

  • ISSN

    0323-0449

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    146

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    26-34

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus