Dílčí role a oblasti práce asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449197" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449197 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7guYBX2wsV" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7guYBX2wsV</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dílčí role a oblasti práce asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Popis výsledku v původním jazyce
V posledních dvou dekádách významně narůstá počet asistentů pedagoga a zvyšuje se i počet výzkumných prací věnujících se asistentské profesi; dosud málo sledovaným tématem je ale uplatnění asistentů pedagoga u žáků se sociálním znevýhodněním, kteří představují početně velmi významnou žákovskou skupinu. Prezentovaná studie byla proto zaměřena na (1) četnost využití a (2) hodnocení důležitosti dílčích oblastí práce asistenta pedagoga při podpoře vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Výzkum byl realizován prostřednictvím online dotazníků, zapojeno bylo 115 respondentů z řad pedagogických pracovníků škol s nadprůměrným zastoupením sociálně znevýhodněných žáků. Jako velmi důležité a často využívané se v praxi asistentů ukázaly zejména: (a) podpora žáků při osvojování sociálních kompetencí a adaptaci na školní prostředí, (b) podpora žáků při přípravě na výuku, (c) intervence v oblasti chování žáků a (d) podpora žáků při doučování. Respondenti ze škol, ve kterých žáci se sociálním znevýhodněním tvoří většinu žákovské populace, pak dále zdůrazňovali zapojení asistentů do organizace volnočasových aktivit pro žáky a do komunikace s rodiči žáků v mimoškolním prostředí. V celkovém hodnocení jsou dílčí role asistentů pedagoga prokazatelně vnímány jako velmi důležitá součást komplexní vzdělávací podpory žáků se sociálním znevýhodněním.
Název v anglickém jazyce
Teaching Assistants' Partial Roles and Working Areas in the Education of Socially Disadvantaged Students
Popis výsledku anglicky
In the last two decades, there has been a significant increase in the number of teaching assistants as well as in the numbers of research papers focused on their work; however, the topic of teaching assistants working with socially disadvantaged students, who represent a very important student group in terms of numbers, still has not been very well explored. This study was therefore focused on (1) the frequency of use and (2) the evaluation of the importance of partial areas of the teaching assistants' work in supporting education of socially disadvantaged students. The research was carried out through online questionnaires, involving 115 pedagogical staff members from schools with an above-average representation of socially disadvantaged students. In particular, the following areas of teacher assistants' practice proved to be important as well as oft en used: (a) supporting students in acquiring social competencies and adapting to the school environment,(b) supporting students in preparing for teaching, (c) interventions in student behavior and (d) supporting students via tutoring. Respondents from schools where socially disadvantaged students make up the majority of the student population then further emphasized the involvement of assistants in organizing leisure activities for students and in communication with students' parents in an out-of-school environment. In conclusion, many diff erent roles of teaching assistants are proved to be very important parts of the overall educational support provided to socially disadvantaged students.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
19-30
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—