Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Antiestetičnost nebo estetičnost současného umění?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10437738" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10437738 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=j43XAZX_sF" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=j43XAZX_sF</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Antiestetičnost nebo estetičnost současného umění?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Přesvědčení, že umění má estetickou funkci, panovalo v oblasti estetiky a teorie umění zhruba do šedesátých let dvacátého století, do doby, než ho narušily neoavantgardní tendence. Díky nim začala být estetická rovina umění zpochybňována a uváděna jako nedostatečná pro definici nově vznikajících uměleckých strategií. Text ve své první části shrnuje hlavní proudy a přístupy diskuse týkající se problematiky odmítání estetické definice současného umění. V aktuálním diskurzu se zaměřím především na kritickou revizi pojmů estetický a antiestetický (či antiestétský) při stanovení podmínek produkce současného, tedy postkonceptuálního umění tak, jak je předkládá Peter Osborne. V poslední části pak především za pomoci argumentů Camiela van Winkela, Martina Seela a Juliane Rebentisch ukazuji, že i v konceptuálním a postkonceptuálním je konstitutivní zkušeností z umění zkušenost estetická.

  • Název v anglickém jazyce

    Anti-asthetics or Aesthetics of Contemporary Art?

  • Popis výsledku anglicky

    The conviction that art has an aesthetic function prevailed in the field of aesthetics and art theory until the 1960s, when it was disrupted by neo-avant-garde tendencies. Thanks to them, the aesthetic level of art began to be questioned and cited as insufficient for defining newly emerging artistic strategies. In its first part, the text summarizes the main tendendies and approaches of the debate rejecting the aesthetic definition of contemporary art. In the current discourse, I will mainly focus on the critical revision of the terms aesthetic and antiaesthetic (or antiestheticist) in determining the conditions of production of contemporary art. In the last section, then, using primarily the arguments of Camiel van Winkel, Martin Seel and Juliane Rebentisch, I show that even in the conceptual and post-conceptual art, the constitutive experience of art is the aesthetic experience.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Výtvarná výchova

  • ISSN

    1210-3691

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    61

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3-4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    24-48

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus