Antiestetičnost nebo estetičnost současného umění?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10437738" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10437738 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=j43XAZX_sF" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=j43XAZX_sF</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Antiestetičnost nebo estetičnost současného umění?
Popis výsledku v původním jazyce
Přesvědčení, že umění má estetickou funkci, panovalo v oblasti estetiky a teorie umění zhruba do šedesátých let dvacátého století, do doby, než ho narušily neoavantgardní tendence. Díky nim začala být estetická rovina umění zpochybňována a uváděna jako nedostatečná pro definici nově vznikajících uměleckých strategií. Text ve své první části shrnuje hlavní proudy a přístupy diskuse týkající se problematiky odmítání estetické definice současného umění. V aktuálním diskurzu se zaměřím především na kritickou revizi pojmů estetický a antiestetický (či antiestétský) při stanovení podmínek produkce současného, tedy postkonceptuálního umění tak, jak je předkládá Peter Osborne. V poslední části pak především za pomoci argumentů Camiela van Winkela, Martina Seela a Juliane Rebentisch ukazuji, že i v konceptuálním a postkonceptuálním je konstitutivní zkušeností z umění zkušenost estetická.
Název v anglickém jazyce
Anti-asthetics or Aesthetics of Contemporary Art?
Popis výsledku anglicky
The conviction that art has an aesthetic function prevailed in the field of aesthetics and art theory until the 1960s, when it was disrupted by neo-avant-garde tendencies. Thanks to them, the aesthetic level of art began to be questioned and cited as insufficient for defining newly emerging artistic strategies. In its first part, the text summarizes the main tendendies and approaches of the debate rejecting the aesthetic definition of contemporary art. In the current discourse, I will mainly focus on the critical revision of the terms aesthetic and antiaesthetic (or antiestheticist) in determining the conditions of production of contemporary art. In the last section, then, using primarily the arguments of Camiel van Winkel, Martin Seel and Juliane Rebentisch, I show that even in the conceptual and post-conceptual art, the constitutive experience of art is the aesthetic experience.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Svazek periodika
61
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
24-48
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—