Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Možnosti podpory duševního zdraví žáků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10445784" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10445784 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=v5Ful~BkLp" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=v5Ful~BkLp</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-1-70" target="_blank" >10.5817/PedOr2021-1-70</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Možnosti podpory duševního zdraví žáků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie z roku 1998 zabývající se negativními zkušenostmi v dětství od-halila nejen vysokou prevalenci v běžné populaci, nýbrž i jejich rozsáhlý a zásadní dopad na duševní a také fyzické zdraví člověka v průběhu celého života. V reakci na alarmující výsledky studie lze sledovat celosvětový trend zvyšování podpory duševního zdraví všech žáků ve školách s ohledem na specifické možnosti podpory žáků, kteří v dětství zažili či zažívají negativní zkušenosti ovlivňující jejich duševní zdraví, chování a vzdělávání. Následující text představuje základní principy trauma respektujícího přístupu ve vzdělávání a předkládá možnost jeho systémové implementace zavedením celoškolního rámce pozitivní podpory chování PBIS. Cílem textu je diskutovat vhodnost zavedení víceúrovňové podpory dětí s negativními zkušenostmi v dětství projevujícími se problémy v chování prostřednictvím celoškolní tříúrovňové pozitivní podpory chování PBIS. Příspěvek je dělen do šesti částí. Po krátkém úvodu do problematiky je pozornost věnována výskytu a dopadům negativních zkušeností v dětství na život jedince, současným možnostem podpory dětí s negativními zkušenostmi v českém školství, základním principům trauma respektujícího přístupu, systémovému zavedení trauma respektujícího přístupu prostřednictvím rámce PBIS a možnostem implementace PBIS v českých školách. Rozbor odborné literatury odkrývá společné prvky PBIS s takzvaným trauma respektujícím přístupem, jež podporuje duševní zdraví všech žáků a současně umožňuje školám vhodně podporovat také žáky, kteří prožili nebo prožívají negativní zkušenosti. Implementační rámec PBIS je tedy vhodným systémem podpory duševního zdraví dětí a mladých lidí, který je možné adaptovat na české vzdělávání a zavádět v běžných školách.

  • Název v anglickém jazyce

    Opportunities for Pupils' Mental Health Support

  • Popis výsledku anglicky

    A 1998 study on Adverse Childhood Experiences revealed not only their high prevalence in the general population, but also their broad and fundamental impact on people&apos;s mental health as well as their physical health through the whole lifespan. In response to the alarming results, there is a global observable trend of increasing mental health support for all pupils in school with special regard to the specific opportunities of supporting pupils who experienced or are experiencing Adverse Childhood Experiences affecting their mental health, behavior, and education during childhood. The article presents the basic principles of a trauma sensitive approach in education and introduce the possibility of the trauma sensitive approach implementation using the school wide Positive Behavior Interventions and Supports framework. The aim of this study is to discuss the need of introducing the Multi-Tiered Systems of Support for children with Adverse Childhood Experiences and subsequent behavioral problems by implementing a PBIS framework representing school-wide three-tiered behavioral support. The text is divided into seven parts. The text is divided into six parts. After a brief introduction, the attention is paid to the prevalence and impacts of Adverse Childhood Experiences, current opportunities for supporting children with Adverse Childhood Experiences in the Czech education system, basic principles of trauma sensitive approach, possibilities of implementation of the trauma sensitive approach using PBIS framework and possibilities of PBIS implementation in the Czech education. An analysis of the literature reveals common elements of PBIS with the trauma sensitive approach, which supports the mental health of all children and at the same time allows schools to appropriately support students who have experienced or are experiencing ACEs. The PBIS implementation framework is therefore a suitable system for supporting children&apos;s mental health, which can be adapted to Czech education and introduced in mainstream schools.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogická orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    31

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    70-96

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus