Vzdělávání (mimořádně) nadaných žáků: přehledová studie tuzemských periodik (2016-2021)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10446608" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10446608 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bUE.isTIhp" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bUE.isTIhp</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzdělávání (mimořádně) nadaných žáků: přehledová studie tuzemských periodik (2016-2021)
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je představit problematiku oblasti vzdělávání dětí nadaných a mimo- řádně nadaných, které spadají dle Vyhlášky č. 27/2016 Sb. do skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Text řeší a sumarizuje klíčová témata z oblasti vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků, která se vyskytla v posledních pěti letech (2016-2021) v českých odborných recenzovaných periodikách. Pro uskutečnění přehledové studie byl zvolen kvalitativní výzkumný design a následně provedena systematická přehledová studie. Zdroje byly vyhledány dle zvolených databází s následnou identifikací relevantních příspěvků (55 textů). V rámci analýzy textů vznikly kategorie specifických oblastí, které byly dále rozpracovány dle obsahového zaměření. Z výsledků studie vyplývá, že se autoři věnují především teoretickým studiím přinášejícím vhled do procesu identifikace a následné diagnostiky nadaného žáka. Textů s přesahem aplikace do praxe v běžné výuce vzniká poskrovnu, schází především empirická šetření zabývající se efektivními výukovými metodami, organizací výuky nadaných žáků a příklady dobré praxe.
Název v anglickém jazyce
Educating the (exceptionally) gifted pupils: overview study of Czech periodicals (2016-2021)
Popis výsledku anglicky
The contribution aims to present the issue of the education of gifted and exceptionally gifted children. Gifted children belong to the group of pupils with special educational needs. The text summarizes topics from the field of education of gifted and exceptionally gifted pupils that have appeared in the last five years (2016-2021) in Czech professional peer-reviewed periodicals. A qualitative research design was chosen for the review study, followed by a systematic review. Sources were searched according to selected databases with subsequent identification of contributions (55 texts). As part of the analysis of the texts, categories of specific areas were created, which were further developed according to the content orientation. The results of the study show that the authors mainly focus on theoretical studies that provide insight into the process of identification and subsequent diagnosis of a gifted student. Texts with an overlap of application into practice in regular teaching are sparsely produced, there is a lack of empirical investigations dealing with effective teaching methods, the organization of teaching gifted pupils, and examples of good practice.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]
ISSN
2533-7890
e-ISSN
2533-7890
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
31
Strana od-do
101-131
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—