Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Didaktická narativní transformace: potenciál tvořivého psaní při poznávání literárního díla

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449303" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449303 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=V1mlWCytTl" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=V1mlWCytTl</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Didaktická narativní transformace: potenciál tvořivého psaní při poznávání literárního díla

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem studie je popsat výukovou lekci zaměřenou na tvořivý přístup k narativu (realizovanou se studenty Učitelství 1. stupně) a na základě obsahové analýzy výsledných produktů a sebereflexe studentů poukázat na didaktický potenciál tvořivého přístupu didaktické narativní transformace. V první části formulujeme teoretická východiska v oblasti didaktiky literatury, naratologické kategorie vypravěče a narativní transformace. V druhé části popisujeme výukovou lekci zaměřenou na transformaci vypravěče s využitím tvořivého psaní a obsahovou analýzu produktů transformovaných textů. Z výsledků studentských odpovědí je patrné, že si původně naratologickou kategorii vypravěče neuvědomovali. Analýza studentských produktů poukázala na fakt, že studenti jsou schopni při narativní transformaci uplatnit vypravěčské perspektivy ve více rovinách, ale je potřeba pracovat s podrobnou reflexí a tzv. peer response, která jim pomáhá vylepšit původní zpracování. Úspěšnosti prvních verzí studentských narativních transformací by pomohla formulace kritérií, která by vycházela z tabulky 1. Zároveň se ukázalo, že pro studenty je poměrně složité využít při narativní transformaci tvořivý přístup a imaginaci.

  • Název v anglickém jazyce

    Didactic Narrative Transformation: The Potential of Creative Writing in the Process of Learning about a Literary Work

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the study is to describe a lesson focused on creative approach to narrative (realized with a group of students of primary education program) and based on content analysis of the resulting products and student&apos;s self-reflection point out the didactic potential of creative approach to narrative didactic transformation. In the first part we formulate the theoretical basis in the field of didactics of literature, the narrator and narrative transformation. In the second part, we describe a lesson focused on the transformation of the narrator using creative writing and content analysis of the products of transformed texts. From the results of the students&apos; answers, it is evident that they did not realize the category of narrator. The analysis of student&apos;s products pointed to the fact that they are able to apply narrative perspectives on multiple levels in a narrative transformation, but it is necessary to work with detailed reflection and the peer response, which helps them improve the original creation. Formulation of criteria based on Table 1 would help increase the success of first versions of student&apos;s narrative transformations. It proved to be difficult for students to use a creative approach and imagination in narrative transformation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    O dieťati, jazyku, literatúre

  • ISSN

    1339-3200

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    31-46

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus