Didaktická narativní transformace: potenciál tvořivého psaní při poznávání literárního díla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449303" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449303 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=V1mlWCytTl" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=V1mlWCytTl</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Didaktická narativní transformace: potenciál tvořivého psaní při poznávání literárního díla
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie je popsat výukovou lekci zaměřenou na tvořivý přístup k narativu (realizovanou se studenty Učitelství 1. stupně) a na základě obsahové analýzy výsledných produktů a sebereflexe studentů poukázat na didaktický potenciál tvořivého přístupu didaktické narativní transformace. V první části formulujeme teoretická východiska v oblasti didaktiky literatury, naratologické kategorie vypravěče a narativní transformace. V druhé části popisujeme výukovou lekci zaměřenou na transformaci vypravěče s využitím tvořivého psaní a obsahovou analýzu produktů transformovaných textů. Z výsledků studentských odpovědí je patrné, že si původně naratologickou kategorii vypravěče neuvědomovali. Analýza studentských produktů poukázala na fakt, že studenti jsou schopni při narativní transformaci uplatnit vypravěčské perspektivy ve více rovinách, ale je potřeba pracovat s podrobnou reflexí a tzv. peer response, která jim pomáhá vylepšit původní zpracování. Úspěšnosti prvních verzí studentských narativních transformací by pomohla formulace kritérií, která by vycházela z tabulky 1. Zároveň se ukázalo, že pro studenty je poměrně složité využít při narativní transformaci tvořivý přístup a imaginaci.
Název v anglickém jazyce
Didactic Narrative Transformation: The Potential of Creative Writing in the Process of Learning about a Literary Work
Popis výsledku anglicky
The aim of the study is to describe a lesson focused on creative approach to narrative (realized with a group of students of primary education program) and based on content analysis of the resulting products and student's self-reflection point out the didactic potential of creative approach to narrative didactic transformation. In the first part we formulate the theoretical basis in the field of didactics of literature, the narrator and narrative transformation. In the second part, we describe a lesson focused on the transformation of the narrator using creative writing and content analysis of the products of transformed texts. From the results of the students' answers, it is evident that they did not realize the category of narrator. The analysis of student's products pointed to the fact that they are able to apply narrative perspectives on multiple levels in a narrative transformation, but it is necessary to work with detailed reflection and the peer response, which helps them improve the original creation. Formulation of criteria based on Table 1 would help increase the success of first versions of student's narrative transformations. It proved to be difficult for students to use a creative approach and imagination in narrative transformation.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
O dieťati, jazyku, literatúre
ISSN
1339-3200
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
31-46
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—