Aktivita a tvořivost v Maňákově pojetí a jeho pedagogické činnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F14%3A00074413" target="_blank" >RIV/00216224:14410/14:00074413 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-5-649" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-5-649</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-5-649" target="_blank" >10.5817/PedOr2014-5-649</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Aktivita a tvořivost v Maňákově pojetí a jeho pedagogické činnosti
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie je charakterizovat Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti a nastínit, jak se toto pojetí projevuje v jeho pedagogické činnosti. V její první části je charakterizováno Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti. Druhá část si všímá kořenů tohoto pojetí a třetí se pokouší ukázat toto pojetí v jeho pedagogické činnosti. Zjištění plynoucí z kvalitativní analýzy lze shrnout do několika tezí. Jádrem Maňákova pojetí je triáda pojmů aktivita ? samostatnost (samostatná práce) ? tvořivost žáků. J. Maňák dospěl na základě svých výzkumů k tzv. principu postupnosti, který vyjadřuje požadavek, aby aktivita, samostatnost a tvořivost byly u žáků rozvíjeny postupně a respektovaly žákovy možnosti. Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti má kořeny v jeho teoretické,badatelské, ale i výukové činnosti. Promítá se do jeho pedagogického působení, které je založeno na Maňákových tacitních pedagogických znalostech a zkušenostech.
Název v anglickém jazyce
Maňák's approach to activity and creativity and its reflection in his educational practice
Popis výsledku anglicky
This paper aims to introduce Maňák?s approach to activity and creativity and describe how this approach is reflected in his educational practice. The first part characterizes his approach, the second part explores its roots, and the third part tries to identify it in his educational practice. The qualitative analysis can be summarized in several points. The core of Maňák?s approach is the following triad: activity ? independence ? creativity. Based on his research, Maňák formulates the principle of gradual development of activity, independence and creativity, and posits that this process should respect the individual abilities of the pupils. The roots of Maňák?s approach lie in his theoretical, research, and teaching activities. It is reflected in hiseducational practice, which is based on his tacit educational knowledge and experience.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-20049S" target="_blank" >GA13-20049S: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
649-662
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—