Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kalkulativní úlohy jako nástroj diagnostiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449525" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449525 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Vpj3FQRMf-" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Vpj3FQRMf-</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kalkulativní úlohy jako nástroj diagnostiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem článku je ukázat učitelům jednu z možností, jak diagnostikovat znalosti žáků 1. stupně ZŠ v oblasti kalkulativních dovedností. Diagnostika je důležitý prvek formativního hodnocení ve vyučování (nejen) matematice. Pro mnohé překvapivě mohou jako nástroj diagnostiky sloužit i tzv. sloupečkové úlohy. Nabízíme konkrétní způsob diagnostiky, který jsme realizovaly s využitím dat z výzkumného projektu, který se zabývá školní neúspěšností v matematice a českém jazyce na 1. stupni ZŠ. Analyzovaly jsme řešení deseti kalkulativních úloh, které byly součástí didaktického testu z matematiky. Úlohy v článku charakterizujeme a uvádíme jejich diagnostický potenciál a gradační parametry. U každé úlohy uvádíme počet řešitelů, jejich úspěšnost a uvádíme všechny chyby, které se v žákovských řešeních objevily. U nejčastějších chyb popisujeme jejich pravděpodobné příčiny a navrhujeme k nim reedukační postupy. Na jednom případu ukazujeme, jak lze některé reedukační postupy formulovat pro konkrétního žáka.

  • Název v anglickém jazyce

    Calculative tasks as a diagnostic tool

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the article is to show teachers one of the options for diagnosing the knowledge of 1st grade pupils in the area of calculative skills. Diagnostics is an important element of formative assessment in teaching (not only) mathematics. Surprisingly for many, so-called column tasks can also serve as a diagnostic tool. We offer a specific method of diagnosis, which we implemented using data from a research project that deals with school failure in mathematics and the Czech language at the 1st grade of elementary school. We analyzed the solutions to ten calculative problems that were part of the didactic test in mathematics. In the article, we characterize the tasks and present their diagnostic potential and gradation parameters. For each task, we list the number of solvers, their success rates and list all the errors that appeared in the students&apos; solutions. For the most common mistakes, we describe their probable causes and propose re-education procedures for them. On one case, we show how some re-education procedures can be formulated for a specific pupil.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Učitel matematiky

  • ISSN

    1210-9037

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    30

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    193-216

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus