Kalkulativní úlohy jako nástroj diagnostiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449525" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449525 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Vpj3FQRMf-" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Vpj3FQRMf-</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kalkulativní úlohy jako nástroj diagnostiky
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je ukázat učitelům jednu z možností, jak diagnostikovat znalosti žáků 1. stupně ZŠ v oblasti kalkulativních dovedností. Diagnostika je důležitý prvek formativního hodnocení ve vyučování (nejen) matematice. Pro mnohé překvapivě mohou jako nástroj diagnostiky sloužit i tzv. sloupečkové úlohy. Nabízíme konkrétní způsob diagnostiky, který jsme realizovaly s využitím dat z výzkumného projektu, který se zabývá školní neúspěšností v matematice a českém jazyce na 1. stupni ZŠ. Analyzovaly jsme řešení deseti kalkulativních úloh, které byly součástí didaktického testu z matematiky. Úlohy v článku charakterizujeme a uvádíme jejich diagnostický potenciál a gradační parametry. U každé úlohy uvádíme počet řešitelů, jejich úspěšnost a uvádíme všechny chyby, které se v žákovských řešeních objevily. U nejčastějších chyb popisujeme jejich pravděpodobné příčiny a navrhujeme k nim reedukační postupy. Na jednom případu ukazujeme, jak lze některé reedukační postupy formulovat pro konkrétního žáka.
Název v anglickém jazyce
Calculative tasks as a diagnostic tool
Popis výsledku anglicky
The aim of the article is to show teachers one of the options for diagnosing the knowledge of 1st grade pupils in the area of calculative skills. Diagnostics is an important element of formative assessment in teaching (not only) mathematics. Surprisingly for many, so-called column tasks can also serve as a diagnostic tool. We offer a specific method of diagnosis, which we implemented using data from a research project that deals with school failure in mathematics and the Czech language at the 1st grade of elementary school. We analyzed the solutions to ten calculative problems that were part of the didactic test in mathematics. In the article, we characterize the tasks and present their diagnostic potential and gradation parameters. For each task, we list the number of solvers, their success rates and list all the errors that appeared in the students' solutions. For the most common mistakes, we describe their probable causes and propose re-education procedures for them. On one case, we show how some re-education procedures can be formulated for a specific pupil.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Učitel matematiky
ISSN
1210-9037
e-ISSN
—
Svazek periodika
30
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
193-216
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—