Nesouzníme s "běžnou školou": rodičovská volba základní školy v kontextu souladu rodinného a institucionálního habitu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10458634" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10458634 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=RUVg7CLkv8" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=RUVg7CLkv8</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-3-6" target="_blank" >10.5817/SP2022-3-6</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nesouzníme s "běžnou školou": rodičovská volba základní školy v kontextu souladu rodinného a institucionálního habitu
Popis výsledku v původním jazyce
Středostavovští žáci jsou dle Lareau (2003) vzdělávacími institucemi zvýhodňováni díky souladu výchovného stylu v jejich rodině s očekáváními učitelů. V tomto textu však představím smýšlení středostavovských rodičů, kteří podobné zvýhodnění v "běžné škole" neočekávají kvůli předpokládanému nesouladu svého výchovného přístupu s prostředím této instituce. Cílem textu je ilustrovat, 1. jak se u vybrané skupiny středostavovských rodičů utváří vnímání nesouladu s "běžnou školou" a 2. jaká znevýhodnění tito rodiče očekávají v "běžné škole". Vycházím z hloubkových rozhovorů se 17 rodiči zvažujícími výběrové školy a třídy v českých městech různé velikosti při vstupu dítěte do primárního vzdělávání. Výsledky ukazují, že tito rodiče v "běžné škole" neočekávají uspokojivé zhodnocení své časové a citové investice vložené do výchovy ani naplnění své potřeby být dobrým rodičem. Diskutovány jsou limity využití konceptů "cílené kultivace" a "přirozeného růstu" v našich podmínkách i tenze, jimž česká škola čelí ve snaze udržet si středostavovské rodiče v rámci sociálně heterogenních tříd
Název v anglickém jazyce
We don’t resonate with the “regular school:” Parental choice of elementary school in context of the congruence of familial and institutional habitus
Popis výsledku anglicky
According to Lareau (2003), middle-class pupils have an advantage in educational institutions as a result of the congruence of the parenting style in their home with teachers' expectations. In this paper, however, I introduce the perspective of middle-class parents who do not foresee such an advantage in a "regular school" because of the supposed incongruity of their parenting style with the institution's environment. The aim of the study is to illustrate: 1. how a select group of middle-class parents construes its perceived incongruity with the "regular school"; and 2. what disadvantages these parents anticipate in a "regular school." I draw on in-depth interviews with 17 parents who were considering selective elementary schools and classes in Czech towns of various sizes. The parents expected that a "regular school" would devalue their time and energy invested into child-rearing while disabling them from fulfilling their need to be good parents. The limits of applying the concepts of "concerted cultivation" and the "accomplishment of natural growth" in the Czech context are discussed, as are the tensions faced by Czech public schools in striving to keep middle-class pupils within socially mixed classes.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
2336-4521
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
33
Strana od-do
161-193
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85152709390