Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nesouzníme s "běžnou školou": rodičovská volba základní školy v kontextu souladu rodinného a institucionálního habitu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10458634" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10458634 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=RUVg7CLkv8" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=RUVg7CLkv8</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-3-6" target="_blank" >10.5817/SP2022-3-6</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nesouzníme s "běžnou školou": rodičovská volba základní školy v kontextu souladu rodinného a institucionálního habitu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Středostavovští žáci jsou dle Lareau (2003) vzdělávacími institucemi zvýhodňováni díky souladu výchovného stylu v jejich rodině s očekáváními učitelů. V tomto textu však představím smýšlení středostavovských rodičů, kteří podobné zvýhodnění v &quot;běžné škole&quot; neočekávají kvůli předpokládanému nesouladu svého výchovného přístupu s prostředím této instituce. Cílem textu je ilustrovat, 1. jak se u vybrané skupiny středostavovských rodičů utváří vnímání nesouladu s &quot;běžnou školou&quot; a 2. jaká znevýhodnění tito rodiče očekávají v &quot;běžné škole&quot;. Vycházím z hloubkových rozhovorů se 17 rodiči zvažujícími výběrové školy a třídy v českých městech různé velikosti při vstupu dítěte do primárního vzdělávání. Výsledky ukazují, že tito rodiče v &quot;běžné škole&quot; neočekávají uspokojivé zhodnocení své časové a citové investice vložené do výchovy ani naplnění své potřeby být dobrým rodičem. Diskutovány jsou limity využití konceptů &quot;cílené kultivace&quot; a &quot;přirozeného růstu&quot; v našich podmínkách i tenze, jimž česká škola čelí ve snaze udržet si středostavovské rodiče v rámci sociálně heterogenních tříd

  • Název v anglickém jazyce

    We don’t resonate with the “regular school:” Parental choice of elementary school in context of the congruence of familial and institutional habitus

  • Popis výsledku anglicky

    According to Lareau (2003), middle-class pupils have an advantage in educational institutions as a result of the congruence of the parenting style in their home with teachers&apos; expectations. In this paper, however, I introduce the perspective of middle-class parents who do not foresee such an advantage in a &quot;regular school&quot; because of the supposed incongruity of their parenting style with the institution&apos;s environment. The aim of the study is to illustrate: 1. how a select group of middle-class parents construes its perceived incongruity with the &quot;regular school&quot;; and 2. what disadvantages these parents anticipate in a &quot;regular school.&quot; I draw on in-depth interviews with 17 parents who were considering selective elementary schools and classes in Czech towns of various sizes. The parents expected that a &quot;regular school&quot; would devalue their time and energy invested into child-rearing while disabling them from fulfilling their need to be good parents. The limits of applying the concepts of &quot;concerted cultivation&quot; and the &quot;accomplishment of natural growth&quot; in the Czech context are discussed, as are the tensions faced by Czech public schools in striving to keep middle-class pupils within socially mixed classes.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia paedagogica

  • ISSN

    1803-7437

  • e-ISSN

    2336-4521

  • Svazek periodika

    27

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    33

  • Strana od-do

    161-193

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85152709390