Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Deliberate teaching of collocations - an intervention study of Czech upper-intermediate EFL students

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10466922" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10466922 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=NfiLzfSX9R" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=NfiLzfSX9R</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2023.2918" target="_blank" >10.14712/23362189.2023.2918</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Deliberate teaching of collocations - an intervention study of Czech upper-intermediate EFL students

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Collocation knowledge is claimed to be poor even among upper-intermediate and advanced learners of English as a second language, which implies that not enough attention is being drawn to these lexical items in lessons. To address this problem, we designed a 12-week teaching intervention in which the participants (39 students of Charles University in Prague) were divided into two groups: an experimental group with an intensive explicit collocation focus (20) and a control group with no such care dedicated to collocations in the input given (19). The division of the students was made in such a way that the groups were equal in terms of the variables which tend to influence the learning process the most, namely language aptitude, anxiety, motivation, and learning strategies. The results showed that the experimental group achieved significantly higher scores for collocation knowledge. No significant difference was found between the groups in understanding of word meanings. Deliberate teaching of collocations with systematic revision and practice thus proved to be more effective than meaning-focused teaching of individual words.

  • Název v anglickém jazyce

    Deliberate teaching of collocations - an intervention study of Czech upper-intermediate EFL students

  • Popis výsledku anglicky

    Collocation knowledge is claimed to be poor even among upper-intermediate and advanced learners of English as a second language, which implies that not enough attention is being drawn to these lexical items in lessons. To address this problem, we designed a 12-week teaching intervention in which the participants (39 students of Charles University in Prague) were divided into two groups: an experimental group with an intensive explicit collocation focus (20) and a control group with no such care dedicated to collocations in the input given (19). The division of the students was made in such a way that the groups were equal in terms of the variables which tend to influence the learning process the most, namely language aptitude, anxiety, motivation, and learning strategies. The results showed that the experimental group achieved significantly higher scores for collocation knowledge. No significant difference was found between the groups in understanding of word meanings. Deliberate teaching of collocations with systematic revision and practice thus proved to be more effective than meaning-focused teaching of individual words.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

    2336-2189

  • Svazek periodika

    72

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    511-534

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus