Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Prediktivní síla, stabilita a proměnlivost psychologických faktorů ve výuce anglických kolokací

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10466923" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10466923 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=_47nEVUc9V" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=_47nEVUc9V</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Prediktivní síla, stabilita a proměnlivost psychologických faktorů ve výuce anglických kolokací

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mezi nejdůležitější individuální faktory, které ovlivňují proces učení, patří soubor cizojazyčných schopností, úzkost, míra motivace a osvojené strategie učení. V naší studii jsme zkoumali souvislost těchto faktorů a studijních výsledků ve dvou formálních prostředích skupinové výuky v délce jednoho semestru: ve výuce zaměřené na explicitní učení kolokací formou lexikálně orientovaných instrukcí (experimentální skupina) a ve výuce, ve které se kolokace nijak nezdůrazňují (kontrolní skupina). Zároveň jsme sledovali, zda má experimentální výuka vliv na úroveň úzkosti, motivace nebo užívání strategií učení. Účastníky studie byli vysokoškolští studenti (N=39) rozděleni do zmíněných skupin na základě individuálních faktorů. Z naměřených korelací docházíme k závěru, že lexikálně orientovaná výuka soustředěná na explicitní zpevňování kolokací se zdá být prospěšná pro studenty bez ohledu na jejich individuální psychologické předpoklady a pomáhá dorovnávat rozdíly mezi studenty. Nepřináší přitom žádné výrazné změny v motivaci, užívaných učebních strategiích nebo situační úzkosti studentů.

  • Název v anglickém jazyce

    Predictive power, stability and variability of psychological factors in teaching English collocations

  • Popis výsledku anglicky

    Foreign language aptitude, anxiety, motivation and learning strategies are among the most important individual factors that influence the learning process. In our study, we investigated the relationship between these factors and learning outcomes in two formal learning environments: an explicit collocation learning setting with lexically oriented instruction (experimental group) and an instructional setting in which collocations were not emphasised (control group). We also examined whether the experimental instruction had an effect on anxiety, motivation, and the use of learning strategies. The participants of the study were university students (N=39) divided into the aforementioned groups based on individual factors. From the measured correlations, we conclude that lexically oriented instruction focusing on explicit collocation consolidation seems to be beneficial for students regardless of their individual psychological predispositions and helps to balance the differences among students. Yet, it does not yield any significant changes in students&apos; motivation, learning strategies or situational anxiety.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

  • ISSN

    2533-7882

  • e-ISSN

    2533-7890

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    29-53

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus