Prediktivní síla, stabilita a proměnlivost psychologických faktorů ve výuce anglických kolokací
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10466923" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10466923 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=_47nEVUc9V" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=_47nEVUc9V</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prediktivní síla, stabilita a proměnlivost psychologických faktorů ve výuce anglických kolokací
Popis výsledku v původním jazyce
Mezi nejdůležitější individuální faktory, které ovlivňují proces učení, patří soubor cizojazyčných schopností, úzkost, míra motivace a osvojené strategie učení. V naší studii jsme zkoumali souvislost těchto faktorů a studijních výsledků ve dvou formálních prostředích skupinové výuky v délce jednoho semestru: ve výuce zaměřené na explicitní učení kolokací formou lexikálně orientovaných instrukcí (experimentální skupina) a ve výuce, ve které se kolokace nijak nezdůrazňují (kontrolní skupina). Zároveň jsme sledovali, zda má experimentální výuka vliv na úroveň úzkosti, motivace nebo užívání strategií učení. Účastníky studie byli vysokoškolští studenti (N=39) rozděleni do zmíněných skupin na základě individuálních faktorů. Z naměřených korelací docházíme k závěru, že lexikálně orientovaná výuka soustředěná na explicitní zpevňování kolokací se zdá být prospěšná pro studenty bez ohledu na jejich individuální psychologické předpoklady a pomáhá dorovnávat rozdíly mezi studenty. Nepřináší přitom žádné výrazné změny v motivaci, užívaných učebních strategiích nebo situační úzkosti studentů.
Název v anglickém jazyce
Predictive power, stability and variability of psychological factors in teaching English collocations
Popis výsledku anglicky
Foreign language aptitude, anxiety, motivation and learning strategies are among the most important individual factors that influence the learning process. In our study, we investigated the relationship between these factors and learning outcomes in two formal learning environments: an explicit collocation learning setting with lexically oriented instruction (experimental group) and an instructional setting in which collocations were not emphasised (control group). We also examined whether the experimental instruction had an effect on anxiety, motivation, and the use of learning strategies. The participants of the study were university students (N=39) divided into the aforementioned groups based on individual factors. From the measured correlations, we conclude that lexically oriented instruction focusing on explicit collocation consolidation seems to be beneficial for students regardless of their individual psychological predispositions and helps to balance the differences among students. Yet, it does not yield any significant changes in students' motivation, learning strategies or situational anxiety.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
2533-7890
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
29-53
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—