Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Co dělají absolventi pedagogických oborů? Profesní mobilita učitelů a dalších pedagogických pracovníků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10466555" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10466555 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=G4LWbXvmaV" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=G4LWbXvmaV</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/pedor2023-1-139" target="_blank" >10.5817/pedor2023-1-139</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Co dělají absolventi pedagogických oborů? Profesní mobilita učitelů a dalších pedagogických pracovníků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zaměřuje na rozbor některých často uváděných důvodů nedostatku učitelů v českém školství. Zejména pak na otázky, do jaké míry absolventi učitelských a pedagogických oborů nastupují do povolání odpovídajícímu jejich vystudovanému oboru a do jaké míry zůstávají učitelé a pedagogičtí pracovníci pracovat v oboru také v průběhu své celé profesní kariéry. Pro analýzu této problematiky vy-užíváme údaje z různých mezinárodních (EU LFS, EU SILC, OECD TALIS) i národních databází (šetření učitelů 2009 a 2021, šetření studentů vysokých škol 2009 a 2022, Absolvent 2018 a VŠPS ČSÚ). Výsledky analýz ukazují, že pouze čtvrtina z ekonomicky aktivních absolventů pedagogických oborů vysokých škol pracuje mimo svůj obor, což je nejen méně než v průměru absolventi ostatních oborů, ale také méně než jejich kolegové z většiny evropských zemí. Odchod mladých absolventů pedagogických oborů z odpovídajících povolání je u nás totiž ve větší míře způsoben odchodem na mateřskou a rodičovskou dovolenou než odchodem do jiných povolání. Za hlavní důvody, proč se mladí nehrnou do povolání učitele, považují samotní učitelé možnost se lépe uplatnit v jiných povoláních a stále i nízké platové ohodnocení. Zato současní studenti učitelství je spatřují spíše ve vysoké náročnosti, stresu a v nízkém respektu povolání učitele. Dokládáme také, že ani z hlediska mobility během celého pracovního života neodcházejí vysokoškoláci s pedagogickým vzděláním pracovat mimo obor o nic častěji než jejich kolegové v zahraničí nebo absolventi jiných oborů.

  • Název v anglickém jazyce

    What do education graduates do? Professional mobility of teachers and other educational workers

  • Popis výsledku anglicky

    In this article we focus on the analysis of some more commonly mentioned reasons for the shortage of teachers in the Czech education system. In particular, we look at the extent to which graduates of teaching and education studies enter occupation matching their field of study and the extent to which teachers and educational workers remain in the field throughout their careers. To analyse this issue, we use data from various international (EU LFS, EU SILC, OECD TALIS) and national databases (teachers&apos; survey 2009 and 2021, higher education students&apos; survey 2009 and 2022, Absolvent 2018 and VŠPS ČSÚ). The results of our analyses show that only a quarter of economically active graduates of teacher training of HEIs work outside their field, which is not only lower than on average do graduates of other fields, but also lower than their counterparts in most European countries. In the Czech Republic, the departure of young education graduates from matching occupations is rather due to a maternity and parental leave than because of the departure to other occupations. The main reasons why young people do not enter the teaching profession are considered by the teachers themselves to be the possibility of finding a better job in other occupations and persistently the low salaries. In contrast, current students of teacher education rather tend to see the high demands, stress and low esteem of the teaching profession. We also show that, even in terms of mobility throughout their working lives, HE graduates with an education degree are no more likely to leave their field to work in a nonmatching occupation than their colleagues abroad or graduates from other fields.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogická orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

    1805-9511

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    31

  • Strana od-do

    139-169

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus