Povolání učitel – ceněné, ale nedoceněné: Změny profese začínajících učitelů v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00237752%3A_____%2F23%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00237752:_____/23:N0000002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://karolinum.cz/data/clanek/11341/OS_17_1_0087.pdf" target="_blank" >https://karolinum.cz/data/clanek/11341/OS_17_1_0087.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2023.7" target="_blank" >10.14712/23363177.2023.7</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Povolání učitel – ceněné, ale nedoceněné: Změny profese začínajících učitelů v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Článek je zaměřen na nenastoupení (drop-out) absolventů učitelských programů do profese učitele jakožto málo prozkoumaného fenoménu v oblasti výzkumu vysokého školství. S využitím vybraných dat šetření Absolvent 2018 bylo provedeno srovnání mezi cílovou skupinou (absolventi oborů učitelství) a všemi ostatními respondenty šetření. Analýza latentních tříd rozlišující absolventy na základě jejich deklarovaných osobních a pracovních důvodů pro opuštění učitelské profese ukazuje, že tyto důvody se ve většině případů kumulují a hlavní roli hraje finanční stránka. Za použití logistické regrese je dále zkoumán vliv rodinného původu a charakteru studia na pravděpodobnost opuštění. Absolventi prezenční formy studia opouštějí profesi méně častěji než absolventi kombinovaných a distančních programů učitelství. Je rovněž prokázáno, že absolventi učitelských oborů tří tradičních univerzit zaměřených na výzkum (Univerzita Karlova, Masarykova univerzita, Univerzita Palackého v Olomouci) neopouštějí profesi častěji než absolventi jiných vysokých škol. Absolvování studijních programů učitelství anglického jazyka a dále matematiky, fyziky a informačních a komunikačních technologií se zaměřením na učitelství rovněž snižuje pravděpodobnost opuštění učitelské profese.
Název v anglickém jazyce
The Teaching Profession - Valued but Underappreciated: Changes in the Profession of Beginning Teachers in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
This article focuses on the drop-out of graduates of teacher education programs into the teaching profession as an understudied phenomenon in higher education research. Using selected data from the 2018 Graduate Survey, comparisons were made between the target group (graduates of teaching programs) and all other survey respondents. Latent class analysis distinguishing graduates based on their stated personal and professional reasons for leaving the teaching profession shows that these reasons are cumulative in most cases, with financial playing a major role the financial aspect. Using logistic regression, the effect of family background and nature of study on the probability of leaving is further examined. Graduates of full-time study are less likely to leave the profession than graduates of combined and distance learning teaching programmes. It is also shown that graduates of teaching programmes from three traditional research-oriented universities (Charles University, Masaryk University, Palacký University in Olomouc) do not leave the profession more often than graduates of other universities. Graduating from English language teaching programmes, as well as mathematics, physics and ICT programmes with a focus on teaching, also reduces the likelihood of leaving the teaching profession.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
2336-3177
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
87-110
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85182871653