Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Povolání učitel – ceněné, ale nedoceněné: Změny profese začínajících učitelů v České republice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00237752%3A_____%2F23%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00237752:_____/23:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://karolinum.cz/data/clanek/11341/OS_17_1_0087.pdf" target="_blank" >https://karolinum.cz/data/clanek/11341/OS_17_1_0087.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2023.7" target="_blank" >10.14712/23363177.2023.7</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Povolání učitel – ceněné, ale nedoceněné: Změny profese začínajících učitelů v České republice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek je zaměřen na nenastoupení (drop-out) absolventů učitelských programů do profese učitele jakožto málo prozkoumaného fenoménu v oblasti výzkumu vysokého školství. S využitím vybraných dat šetření Absolvent 2018 bylo provedeno srovnání mezi cílovou skupinou (absolventi oborů učitelství) a všemi ostatními respondenty šetření. Analýza latentních tříd rozlišující absolventy na základě jejich deklarovaných osobních a pracovních důvodů pro opuštění učitelské profese ukazuje, že tyto důvody se ve většině případů kumulují a hlavní roli hraje finanční stránka. Za použití logistické regrese je dále zkoumán vliv rodinného původu a charakteru studia na pravděpodobnost opuštění. Absolventi prezenční formy studia opouštějí profesi méně častěji než absolventi kombinovaných a distančních programů učitelství. Je rovněž prokázáno, že absolventi učitelských oborů tří tradičních univerzit zaměřených na výzkum (Univerzita Karlova, Masarykova univerzita, Univerzita Palackého v Olomouci) neopouštějí profesi častěji než absolventi jiných vysokých škol. Absolvování studijních programů učitelství anglického jazyka a dále matematiky, fyziky a informačních a komunikačních technologií se zaměřením na učitelství rovněž snižuje pravděpodobnost opuštění učitelské profese.

  • Název v anglickém jazyce

    The Teaching Profession - Valued but Underappreciated: Changes in the Profession of Beginning Teachers in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    This article focuses on the drop-out of graduates of teacher education programs into the teaching profession as an understudied phenomenon in higher education research. Using selected data from the 2018 Graduate Survey, comparisons were made between the target group (graduates of teaching programs) and all other survey respondents. Latent class analysis distinguishing graduates based on their stated personal and professional reasons for leaving the teaching profession shows that these reasons are cumulative in most cases, with financial playing a major role the financial aspect. Using logistic regression, the effect of family background and nature of study on the probability of leaving is further examined. Graduates of full-time study are less likely to leave the profession than graduates of combined and distance learning teaching programmes. It is also shown that graduates of teaching programmes from three traditional research-oriented universities (Charles University, Masaryk University, Palacký University in Olomouc) do not leave the profession more often than graduates of other universities. Graduating from English language teaching programmes, as well as mathematics, physics and ICT programmes with a focus on teaching, also reduces the likelihood of leaving the teaching profession.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Orbis scholae

  • ISSN

    1802-4637

  • e-ISSN

    2336-3177

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    87-110

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85182871653