Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Možnosti a limity využití muzejních expozic ve výuce z perspektivy učitelů chemie základních škol a gymnázií v Olomouckém kraji

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10468564" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10468564 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=s7OBPQL88H" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=s7OBPQL88H</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Možnosti a limity využití muzejních expozic ve výuce z perspektivy učitelů chemie základních škol a gymnázií v Olomouckém kraji

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Přírodovědnéatechnickyorientovanémuzejníexpozicejsouprostředkem,kterýmlzezatraktivnitvýukuchemie. Přestože muzea disponují kvalitními sbírkami, které lze snadno provázat s učivem ukotveným ve školních vzdělávacích programech, jsou tyto mimoškolní vzdělávací instituce využívány k edukačním účelům jen zřídka. V textu se zaměřujeme na výsledky první fáze výzkumných šetření, jejichž cílem je identifikovat příležitosti a bariéry pro větší propojení muzejních expozic s výukou chemie a dalších přírodovědných předmětů na základních školách a gymnáziích. Pro sběr dat byl zvolen kvalitativní přístup, a to polostrukturovaný rozhovor s učiteli chemie v Olomouckém kraji. Zaznamenané rozhovory s deseti učiteli byly převedeny do textové podoby doslovnou transkripcí a průběžně analyzovány pomocí principů zakotvené teorie. Z výsledků plyne, že učitelé nejsou v pregraduální přípravě s muzejní didaktikou, tedy s využitím dostupných muzejních expozic ve své praxi, dostatečně obeznámeni. Naplánování a úspěšné zvládnutí exkurze do muzea jako součásti výuky chemie se tak odvíjí od vlastní iniciativy učitele a jeho osobního vztahu k muzeím.

  • Název v anglickém jazyce

    The possibilities and limits of the use of museum exhibitions in education from the perspective of chemistry teachers of elementary schools and high schools in the Olomouc region

  • Popis výsledku anglicky

    The natural science and technically oriented exhibitions are an option to popularize a chemistry class. Although museums have high-quality exhibits that can easily be linked to the curriculum in school education programs, museums are rarely used for educational purposes. The paper presents the results of the first step of the research. The main goal of this step is to identify opportunities and barriers for a better connection of museum exhibits with the teaching of chemistry and other science subjects at elementary schools and high schools in the Olomouc region. A qualitative approach method was chosen for data collection, specifically a semi-structured interview with chemistry teachers. The obtained data were converted into text form by verbatim transcription. These data were then analyzed using the principles of grounded theory. From the results of our semi-structured interview, it was found that teachers perceive reserves in the teaching of future teachers. The effectiveness of the excursion to the museum corresponds to the preparedness of the teacher. In practice, teachers can take over knowledge from their colleagues and experts, but they themselves need to be proactive. If the teacher is active, interested in museums and visits museums, teacher can prepare an effective excursion to the museum for his pupils.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Arnica

  • ISSN

    1804-8366

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    12-17

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus