Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Čtenářské dovednosti u žáků 3. ročníku vyučovaných metodou čtení Sfumato

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10471346" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10471346 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kSJU91ulbt" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kSJU91ulbt</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Čtenářské dovednosti u žáků 3. ročníku vyučovaných metodou čtení Sfumato

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Předkládaný příspěvek je věnován popisu nižších čtenářských dovedností (dovednosti dekódování) u žáků, kteří si čtení osvojili metodou splývavého čtení Sfumato; a následnému srovnání výkonů v testech čtenářských dovedností mezi žáky třech metod čtení (Sfumato, Analyticko-syntetické a genetické). Do studie bylo zapojeno celkem 45 žáků 3. ročníku vyučovaných metodou čtení Sfumato. Žákům byly administrovány subtesty nižších čtenářských dovedností diagnostické baterie PorTex. Získaná data jsou následně porovnávána s výkony žáků vyučovanýchmetodami analyticko-syntetickou (N=152) a genetickou (N=61) prostřednictvím analýzy rozptylu (ANOVA), doplněnou post-hoc testem (Games-Howell). V oblasti dekódovacích dovedností bylo zjištěno hned více statisticky významných rozdílů mezi metodami čtení. Tyto rozdíly se týkalyrychlosti a plynulosti čtení. Předkládaný článek popisuje jednu z prvních studií, která se zaměřuje na vývojovou dynamiku osvojování čtenářských dovedností u metody čtení Sfumato. Výsledky výzkumu mohou být užitečné nejen pro oblast primární pedagogiky, ale také psychologickéhoa speciálně-pedagogického poradenství. Práce přináší nové podněty pro rozšíření testování napříč dalšími ročníky a následné zapracování specifi k dané metody do norem čtení.

  • Název v anglickém jazyce

    Reading Skills among Pupils at Third Grafe of Elementary Schools

  • Popis výsledku anglicky

    This study is focused on the description of lower reading skills (decoding skills) in pupils taught by the Sfumato reading method; and the comparison of performance in reading skills test between pupils of three reading methods (Sfumato, Analytical-synthetic and Genetic).A total of 45 3rd grade elementary school pupils taught by the Sfumato reading method were involved in the study. Pupils were administered the lower reading skills subtests of the PorTex diagnostic battery. The obtained data are subsequently compared with the performances ofthe students taught analytical-synthetic (N=152) and genetic (N=61) methods by analysis of 112 variance (ANOVA), supplemented by a post-hoc test (Games-Howell). In the area of decoding skills, several statistics signifi cant differences between reading methods were found. Thesedifferences realte to reading speed and fluency. The present article describes one of the fi ststudies that focuses on the developmental dynamics of the acquisition of reading skills in theSfumato reading method. The research results can be useful not only for the fi eld of elementarypedagogy, but also for psychological and special pedagogical counseling. The work brings newideas for the expansion of testing across other grades and the subsequent processing of thespecifi cs of the given method into reading standards.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

  • ISSN

    2533-7882

  • e-ISSN

    2533-7890

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    129-144

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus