Výuková metoda čtení a porozumění textu žáků v 1. ročníku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F16%3AA1701LDX" target="_blank" >RIV/61988987:17450/16:A1701LDX - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výuková metoda čtení a porozumění textu žáků v 1. ročníku
Popis výsledku v původním jazyce
Dovednost číst s porozuměním patří k základním pilířům gramotnostních dovedností. Přestože se téměř každý jedinec číst naučí, tj. zvládne dříve či později techniku čtení, nemusí s touto dovedností automaticky přijít také porozumění čtenému. Je zřejmé, že bezchybné dekódování formy textu je nutným základem správného porozumění a následné schopnosti získané informace dále využít. V případě, že dekódování formy textu vykazuje chyby, bývají vyžadované porozumění textu a navazující práce s informacemi čerpanými z textu problémové. Usuzujeme, že příčinou žákovských potíží porozumět textu mohou v edukaci 1. stupně základní školy být chyby, kterých se při čtení žáci dopustí. Aktuálně mají učitelé v praxi možnost výběru z řady výukových metod čtení, které jsou založeny na různých způsobech dekódování formy textu. Nelze avšak zatím jednoznačně říci, zda některá metoda vede ke kvalitnějšímu dekódování formy s následným porozuměním. Příspěvek si klade za cíl představit dosavadní zjištění cyklu výzkumných měření zaměřených na metodu analyticko-syntetickou a metodu genetickou. V průběhu dvou let bude pozornost zaměřena na vývoj čtenářských dovedností dvou skupin žáků vyučovaných zmíněnými metodami. K objektivnosti výzkumných výsledků přispěje možnost využít technologii eyetracker, který poskytuje informace o očních pohybech žáků při čtení a zaznamenává další informace využitelné při analýze a vyhodnocování dat.
Název v anglickém jazyce
Teaching Method of Reading and Pupils? Comprehension in 1st Year
Popis výsledku anglicky
Ability to read with comprehension is one of the fundamental pillars of literacy skills. Although almost every person learns to read, earlier or later can do the technique of reading, this may not automatically means reading comprehension. It is obvious that flawless decoding text forms a necessary basis for the proper understanding and subsequent ability to use the information below. There can be a problem in the event that decoding text form has mistakes, it is required reading comprehension and follow-up work with information taken from the text of trouble. We conclude that the cause of the pupils? difficulties in reading comprehension can educate the first grade of primary school cause mistakes when reading pupils commit. Currently, teachers in the practice of choice from a variety of teaching 92 methods reading, which are based on different methods of decoding text form. But can not yet possible to say whether any method leads to better decode the text with subsequent comprehension. The paper aims to present current research findings cycle measurements focused on the method of analytic-synthetic method and genetic. Within two years, we will focus on the development of reading skills of two groups of students taught the methods mentioned. The objectivity of the research results will contribute opportunity to use technology eyetracker, which provides information about the students? eye movements in reading and record other information useful in analyzing and evaluating data.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
91-103
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—