Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výuková metoda čtení a porozumění textu žáků v 1. ročníku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F16%3AA1701LDX" target="_blank" >RIV/61988987:17450/16:A1701LDX - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výuková metoda čtení a porozumění textu žáků v 1. ročníku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Dovednost číst s porozuměním patří k základním pilířům gramotnostních dovedností. Přestože se téměř každý jedinec číst naučí, tj. zvládne dříve či později techniku čtení, nemusí s touto dovedností automaticky přijít také porozumění čtenému. Je zřejmé, že bezchybné dekódování formy textu je nutným základem správného porozumění a následné schopnosti získané informace dále využít. V případě, že dekódování formy textu vykazuje chyby, bývají vyžadované porozumění textu a navazující práce s informacemi čerpanými z textu problémové. Usuzujeme, že příčinou žákovských potíží porozumět textu mohou v edukaci 1. stupně základní školy být chyby, kterých se při čtení žáci dopustí. Aktuálně mají učitelé v praxi možnost výběru z řady výukových metod čtení, které jsou založeny na různých způsobech dekódování formy textu. Nelze avšak zatím jednoznačně říci, zda některá metoda vede ke kvalitnějšímu dekódování formy s následným porozuměním. Příspěvek si klade za cíl představit dosavadní zjištění cyklu výzkumných měření zaměřených na metodu analyticko-syntetickou a metodu genetickou. V průběhu dvou let bude pozornost zaměřena na vývoj čtenářských dovedností dvou skupin žáků vyučovaných zmíněnými metodami. K objektivnosti výzkumných výsledků přispěje možnost využít technologii eyetracker, který poskytuje informace o očních pohybech žáků při čtení a zaznamenává další informace využitelné při analýze a vyhodnocování dat.

  • Název v anglickém jazyce

    Teaching Method of Reading and Pupils? Comprehension in 1st Year

  • Popis výsledku anglicky

    Ability to read with comprehension is one of the fundamental pillars of literacy skills. Although almost every person learns to read, earlier or later can do the technique of reading, this may not automatically means reading comprehension. It is obvious that flawless decoding text forms a necessary basis for the proper understanding and subsequent ability to use the information below. There can be a problem in the event that decoding text form has mistakes, it is required reading comprehension and follow-up work with information taken from the text of trouble. We conclude that the cause of the pupils? difficulties in reading comprehension can educate the first grade of primary school cause mistakes when reading pupils commit. Currently, teachers in the practice of choice from a variety of teaching 92 methods reading, which are based on different methods of decoding text form. But can not yet possible to say whether any method leads to better decode the text with subsequent comprehension. The paper aims to present current research findings cycle measurements focused on the method of analytic-synthetic method and genetic. Within two years, we will focus on the development of reading skills of two groups of students taught the methods mentioned. The objectivity of the research results will contribute opportunity to use technology eyetracker, which provides information about the students? eye movements in reading and record other information useful in analyzing and evaluating data.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    91-103

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus