Slovotvorný rozbor v integrovaném vyučování českého jazyka a literatury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10474155" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10474155 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=eVwgjwJ1m8" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=eVwgjwJ1m8</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Slovotvorný rozbor v integrovaném vyučování českého jazyka a literatury
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek představí možnost integrace konkrétního jazykového učiva s literární výchovou. Prostřednictvím slovotvorného rozboru slov vybraných z živého autentického komunikátu by se žáci měli seznámit s možnostmi tvoření obyvatelských názvu. To následně usnadní porozumění významu a způsobu tvoření okazionalismů užitých v uměleckém textu. Cílem výukové situace je seznámit žáka k poznání zákonitostí tvoření nových slov češtině. Výuková jednotka tak za využití induktivního postupu rozvíjí komunikační a interpretační dovednosti žáků. Výukový plán autorka článku ověřila v praxi v hodině českého jazyka a literatury v 8. ročníku ZŠ.
Název v anglickém jazyce
Word formation in integrated teaching of czech language and literature
Popis výsledku anglicky
This paper will present the possibility of integrating a specific language subject matter with literary education. By means of word-forming analysis of words selected from authentic text, students should get familiar with the possibilities of creating resident names. This will subsequently facilitate the understanding of the meaning and method of creation of occasionalisms used in the fictional text. The aim of the lesson is to acquaint the students with the regularities of creating new words in Czech. Thus, the lesson develops students' communication and interpretation skills using the inductive procedure. The author of the article verified the lesson plan in the Czech language and literature class in the 8th grade of elementary school.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
89-93
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—