Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Komunikační schopnosti u vybrané skupiny osob s kombinovaným postižením

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10490273" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10490273 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Wo-kHH9c4c" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Wo-kHH9c4c</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Komunikační schopnosti u vybrané skupiny osob s kombinovaným postižením

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem empirické studie je předložit část výzkumného šetření, které bylo realizováno v letech 2020-2022 na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Šetření bylo zaměřeno na komunikační schopnosti osob s kombinovaným postižením, u kterých bylo vždy přítomno tělesné a mentální postižení, příp. další přidružené poruchy či vady. Pro hodnocení komunikačních schopností byl použit Klasifikační systém komunikačních funkcí pro osoby s mozkovou obrnou (Comunication Funciton Classification Systém for Individuals with Cerebral Palsy) a Škála řeči Viking (Viking Speech Scale). Výzkumné šetření se dále dále zabývalo analýzou vztahu komunikačních schopností a pohybových schopností, manuálních schopností, a mentálního postižení probandů. Výzkumný vzorek zahrnoval celkem 67 probandů s kombinovaným postižením, kteří byli na základě věku zařazeni do jedné ze tří skupin. Výsledky šetření ukazují výrazné oslabení komunikační schopností osob s kombinovaným postižením. Souvislost mezi komunikačními schopnostmi a dovednostmi v hrubé motorice nebyla potvrzena. Naopak statisticky významná souvislost byla přítomna mezi komunikačními schopnostmi a manuálními schopnostmi, též mezi komunikačními schopnostmi a mentálním postižením.

  • Název v anglickém jazyce

    Communication skills in a group of individuals with multiple disabilities

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this empirical study is to present a part of a research investigation that was carried out in the years 2020-2022 at the Faculty of Education of Charles University. The investigation was focused on the communication abilities of persons with combined disabilities, who always had physical and mental disabilities or other associated disorders or defects. The Communication Function Classification System for Individuals with Cerebral Palsy and the Viking Speech Scale were used to assess communication abilities. The research investigation also went on to analyze the relationship between communication skills and motor skills, manual skills, and intellectual disability of the probands. The research sample included a total of 67 probands with combined disabilities who were assigned to one of three groups based on age. The results of the investigation show a significant impairment in the communication skills of persons with combined disabilities. The association between communication abilities and gross motor skills was not confirmed. On the contrary, a statistically significant association was present between communication skills and manual skills, also between communication skills and intellectual disability.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3-4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    111-134

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus