Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

STEM in Croatia : Americanization of Education in Decline

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10479590" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10479590 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=BRkwe0fFvf" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=BRkwe0fFvf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.33830/ijrse.v6i1.1637" target="_blank" >10.33830/ijrse.v6i1.1637</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    STEM in Croatia : Americanization of Education in Decline

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper critically examines the adaptation of American STEM educational practices within the Croatian education system, assessing their suitability and effectiveness given the significant socioeconomic and demographic differences between the two countries. Through comparative analysis, the study juxtaposes the STEM education frameworks of the USA and Croatia, utilizing data from educational policy documents, student performance records, and demographic statistics to explore the transposition of educational models. The findings indicate that the direct transplantation of American STEM educational strategies into the Croatian context has not been entirely successful, due to Croatia&apos;s unique industrial landscape and ongoing population decline. The study highlights significant disparities in the effectiveness of STEM education, which are exacerbated by these national differences. The implications of this research are twofold. First, it suggests that countries need to consider their specific industrial and demographic contexts when adopting foreign educational models. Second, the study raises concerns about the sustainability of the Croatian education system&apos;s approach to preparing students for future STEM careers. The results call for a reevaluation of policy strategies, suggesting that more localized adaptations of STEM education may be necessary to address the unique challenges faced by countries like Croatia.

  • Název v anglickém jazyce

    STEM in Croatia : Americanization of Education in Decline

  • Popis výsledku anglicky

    This paper critically examines the adaptation of American STEM educational practices within the Croatian education system, assessing their suitability and effectiveness given the significant socioeconomic and demographic differences between the two countries. Through comparative analysis, the study juxtaposes the STEM education frameworks of the USA and Croatia, utilizing data from educational policy documents, student performance records, and demographic statistics to explore the transposition of educational models. The findings indicate that the direct transplantation of American STEM educational strategies into the Croatian context has not been entirely successful, due to Croatia&apos;s unique industrial landscape and ongoing population decline. The study highlights significant disparities in the effectiveness of STEM education, which are exacerbated by these national differences. The implications of this research are twofold. First, it suggests that countries need to consider their specific industrial and demographic contexts when adopting foreign educational models. Second, the study raises concerns about the sustainability of the Croatian education system&apos;s approach to preparing students for future STEM careers. The results call for a reevaluation of policy strategies, suggesting that more localized adaptations of STEM education may be necessary to address the unique challenges faced by countries like Croatia.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Research in STEM Education

  • ISSN

    2721-2904

  • e-ISSN

    2721-2904

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    ID - Indonéská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    1-14

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus