Jak rozumí studenti primární pedagogiky věcným rysům pohádkového žánru?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10480950" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10480950 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=MchSi3JcwV" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=MchSi3JcwV</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak rozumí studenti primární pedagogiky věcným rysům pohádkového žánru?
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie je prozkoumat znalosti studentů Učitelství 1. stupně ZŠ o věcných rysech žánru pohádky a jejich dovednosti aplikovat znalost těchto věcných rysů na porozumění konkrétního textu, jímž je Bílá lilie z knihy Auto z pralesa autorky Daisy Mrázkové. V první části formulujeme teoretická východiska v oblasti genologického, ale také psychologického výzkumu pohádky a z těchto poznatků shrnujeme věcné rysy žánru. Následující část je popisem realizované lekce zaměřené na porozumění věcným rysům pohádky, v níž uplatňujeme třífázový model učení a vybrané metody RWCT. Dále představujeme interpretační analýzu vybraného textu, která je strukturována podle jednotlivých rovin a odpovídajících žánrových rysů. Ve třetí části popisujeme realizovanou výukovou lekci. Nakonec prostřednictvím analýzy v software pro kvalitativní analýzu dat popisujeme a zhodnocujeme všechny studentské odpovědi (celkem 52 výpovědí), z nichž je patrné, že studenti dokázali odhalit mnohé věcné rysy pohádky, méně však byli schopni uvažovat o významech věcných rysů a jejich funkci. Obtížné pro ně bylo také hledat mezi nimi vztahy a kategorizovat je. Náročné pro ně bylo rovněž odhalovat symbolický význam motivů, což souvisí s jejich omezenými znalostmi a příklonem ke konkrétnímu myšlení. Na základě těchto zjištění bude ve výuce studentů primární pedagogiky posílena dovednost identifikovat věcné rysy žánrů a uvažovat o jejich funkci a významu.
Název v anglickém jazyce
How Do Primary Education Students Understand the Genre Features of Fairy Tales?
Popis výsledku anglicky
The aim of the study is to examine the knowledge of primary pedagogy students about the features of the fairy tale genre and their skills in applying knowledge of these factual features to the understanding of a specific text, which is White Lily from the book Auto z pralesa by Daisy Mrázková. In the first part, we formulate theoretical starting points in the field of genre, but also psychological research of the fairy tale and derive the factual features of the genre. In the second part, we formulate research goals and questions, characterize the sample and the method (content analysis). In the third part, we describe a teaching lesson focused on understanding the factual features of a fairy tale, in which the three-phase learning model and selected RWCT methods are applied. Next, we present an interpretive analysis of the selected text, which is structured according to defined levels and corresponding genre features. Finally, we analyze the student answers, from which it is evident that the students were able to reveal many factual features of the fairy tale, but they were less able to think about the meanings of individual factual features and their function. It was also difficult for them to look for relationships between features and to categorize them. It turned out that it is difficult for students to detect the symbolic meaning of motifs, which is related to their limited knowledge and inclination to concrete thinking. Based on these findings, the ability of identify factual features of genres and to consider their function and meaning will be strengthened in teaching of primary education students.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
O dieťati, jazyku, literatúre
ISSN
1339-3200
e-ISSN
2729-8639
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
41-55
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—