Vztah učiva a žákovských znalostí z českého jazyka u žáků 2. a 3. ročníku základní školy v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10481465" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10481465 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=zAi1oxb07F" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=zAi1oxb07F</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54937/ssf.2024.23.5.20-34" target="_blank" >10.54937/ssf.2024.23.5.20-34</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vztah učiva a žákovských znalostí z českého jazyka u žáků 2. a 3. ročníku základní školy v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Článek analyzuje znalosti z českého jazyka žáků, kteří se zúčastnili testování v rámci projektu Učitelské porozumění příčinám školní neúspěšnosti na začátku povinné školní docházky realizovaného na Pedagogické fakultě UK ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity. Výzkumný soubor tvořilo 661 žáků a žákyň z 29 základních škol na území Prahy, Středočeského kraje a Jihočeského kraje. V této výzkumné výseči se věnujeme výsledkům žáků v řešení tzv. uzavřených úloh zaměřených na procedurální lingvistické znalosti žáků. Žákovské znalosti jsme ověřovali prostřednictvím didaktických testů ve 2. a 3. ročníku základní školy. Zjištěná data jsme podrobili analýze s cílem zjistit, jaká je úroveň znalostí v oblastech jazykového učivo osvojovaného v 2. a 3. ročníku základní školy, v jakém učivu žáci nejčastěji chybují, a výsledky porovnat s nastavenými výstupy v RVP. Ukázalo se, že nejlépe žáci ovládají učivo o počtu písmen, naopak nejhorší výsledky vykázaly úlohy orientované na znalosti vyjmenovaných slov a obojetných souhlásek.
Název v anglickém jazyce
The Relationship Between the Curriculum and Czech Language Knowledge Among 2nd and 3rd Year Primary School Pupils in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The article analyses the Czech language knowledge of pupils who took part in the testing within the project "Teachers' Understanding of the Causes of School Failure at the Beginning of Primary School" implemented at the Faculty of Education, Charles University. The research sample consisted of 661 pupils from 29 primary schools in Prague, the Central Bohemia Region and the South Bohemia Region. Pupils' knowledge was verified through didactic tests in the 2nd and 3rd year of primary school. We analysed the data to determine the level of knowledge in the areas of language learning in the 2nd and 3rd year of primary school, to find out in which areas pupils most often make mistakes, and to compare the results with the set outcomes in the RVP. It turned out that the pupils have the best knowledge of the syllabic structure of words and the so-called double consonants, while the worst results were shown by tasks oriented to the knowledge of syllabic structure of words.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, Universitas Catholica Ružomberok
ISSN
1336-2232
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
20-34
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—