Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Přírodovědný text aneb internetové diskuzní komentáře a jejich vliv na vyjádření názorů žáků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10487046" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10487046 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=VjV5P_CzjM" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=VjV5P_CzjM</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Přírodovědný text aneb internetové diskuzní komentáře a jejich vliv na vyjádření názorů žáků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tématem realizovaného výzkumu je vliv diskuzních komentářů na vyjádření názorů čtenářů, respektive žáků a na charakter jejich následných reakcí v diskuzi při čtení předloženého přírodovědného textu. Použitým nástrojem realizovaného výzkumu je formulář s výchozím textem mediálního sdělení a několika následnými diskuzními příspěvky. Výchozí text se zabývá ekologickým procesem, tzv. trofickou kaskádou, která je objasněna na příkladu návratu vlků do Yellowstonského národního parku a jejich dopadu na celý ekosystém. V rámci diskuzních komentářů k danému textu se však objevují čtyři rozdílné verze formulářů lišící se pouze v reakcích diskuzních komentářů. Smyslem těchto odlišností je zjistit, zda samotné komentáře k mediálnímu přírodovědnému sdělení mají vliv na utváření názoru diskutujících a jakým způsobem se v diskuzi projevují. Výzkumu se účastnilo 309 žáků nižšího i vyššího sekundárního stupně vzdělávání. Výsledky naznačují, že v důsledku výskytu určitých typů komentářů žáci reagují v diskuzi rozdílným způsobem. Například se ukázalo, že u komentářů apelujících na strach z vlků vyjadřovali i žáci výrazně častěji určité obavy z vlků, ale na druhou stranu se zde nejvíce objevovaly i názory, jež vyjadřovaly nesouhlas s komentáři. Odhalení určitých vlivů diskuzních komentářů umožňuje vhodně reagovat a výrazně přispět k rozvoji mediální gramotnosti, potažmo i gramotnosti přírodovědné.

  • Název v anglickém jazyce

    Scientific Text or Internet Comments and Their Influence on Pupils´ Expressions

  • Popis výsledku anglicky

    The topic of the conducted research is the influence of discussion comments on the expression of the opinions of readers, respectively pupils, and on the nature of their subsequent reactions in the discussion when reading the presented science text. The research tool used is a form with the initial text of the media release and several subsequent discussion posts. The initial text deals with an ecological process, the so-called trophic cascade, which is clarified using the example of the return of wolves to Yellowstone National Park and their impact on the entire ecosystem. However, within the discussion comments on the given text, four different versions of the forms appear, differing only in the reactions of the discussion comments. The purpose of these differences is to find out whether the comments on the media&apos;s science communication have an influence on the formation of the opinion of the discussants and how they manifest themselves in the discussion. 309 pupils of lower and upper secondary education took part in the research. The results indicate that due to the occurrence of certain types of comments, pupils react in a different way in the discussion. For example, it turned out that in the case of comments appealing to the fear of wolves, the students also expressed certain fears about wolves significantly more often, but on the other hand, opinions expressing disagreement with the comments were also the most common. Revealing certain influences of discussion comments makes it possible to respond appropriately and significantly contribute to the development of media literacy, and therefore also science literacy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Biologie-Chemie-Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

    2533-7556

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    15-25

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus