"Občanka" v době krizí : mezioborová konference k budoucnosti občanské výchovy a společenskovědního vzdělávání v Česku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10487370" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10487370 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://platformaov.ped.muni.cz/konference" target="_blank" >https://platformaov.ped.muni.cz/konference</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Občanka" v době krizí : mezioborová konference k budoucnosti občanské výchovy a společenskovědního vzdělávání v Česku
Popis výsledku v původním jazyce
Současná občanská výchova (a výuka základů společenských věd - dále ZSV) v Česku není dostatečně robustně zakotvena a to hned v několika rovinách. Kromě obecného rámce v kurikulu neexistuje ve společnosti (v odborné komunitě, mezi učiteli a ani mezi širokou veřejností) jasná shoda na tom, co by mělo být jejím obsahem či na jakých principech by obsah měl být vytvářen. V akademické rovině (příprava učitelů*lek na vysokých školách) se to často projevuje například tím, že jsou studijní programy vytvářeny jako spojení základů vybraných společenských a humanitních věd. Tento přístup může mnohdy vést k tomu, že arbitrární personální obsazení kateder nakonec určuje i podobu přípravy budoucích vyučujících.Přesto je možné říct, že základním cílem občanské výchovy je poskytovat žákům*kyním (u ZSV studujícím) znalosti, dovednosti a hodnoty, které jsou nezbytné pro vedení aktivního a odpovědného života v demokratické společnosti. Mezi základní výčet konkrétních podob cílů občanské výchovy (a ZSV) je možné zařadit celou škálu konkrétních úkolů: (1) rozvoj občanské odpovědnosti, (2) rozvoj multikulturního porozumění, (3) podpora demokratických principů, (4) rozvoj aktivní občanské účasti, (5) podpora sociální soudržnosti, (6) rozvíjení kritického myšlení, (7) podpora etického rozvažování a jednání a mnohé další.Hlavním cílem naší konference je přispět k akademické, odborné precizaci naznačeného vymezení občanské výchovy a základů společenských věd tak, aby mohl být formován samostatný akademický (vědecký) obor odborník*nice v oblasti OV a ZSV.
Název v anglickém jazyce
"Civics" in times of crises : an interdisciplinary conference on the future of civic education and social science education in Czechia
Popis výsledku anglicky
The current civic education (and social science education) in the Czech Republic lacks sufficient robustness at several levels. In addition to the general framework of the curriculum, there is no clear consensus within society (among professionals, educators, or the general public) regarding the content or the principles that should guide its development. At the academic level (teacher training at universities), this is often evidenced by curricula that combine the foundations of selected social sciences and humanities. This approach can result in the arbitrary staffing of departments, which ultimately determines the shape of the preparation of future teachers.It can be posited that the fundamental objective of civic education is to equip pupils with the requisite knowledge, abilities, and values to enable them to lead an active and responsible life in a democratic society. Among the fundamental objectives of civic education (and social science education), one can enumerate a series of specific tasks: (1) the development of civic responsibility, (2) the development of multicultural understanding, (3) the promotion of democratic principles, (4) the development of active civic participation, (5) the promotion of social cohesion, (6) the development of critical thinking, (7) the promotion of ethical reasoning and action, and many others.The primary objective of this conference is to contribute to advancing the conceptual framework of civic education and the foundational principles of social sciences, aiming to facilitate the emergence of an autonomous academic discipline within the domain of civic education and social science education.
Klasifikace
Druh
M - Uspořádání konference
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Telč
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
33
Počet zahraničních účastníků
—
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce