Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Klavír jako didaktický prostředek v hudební výchově na 1. stupni základní školy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10488610" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10488610 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Klavír jako didaktický prostředek v hudební výchově na 1. stupni základní školy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Monografie Klavír jako didaktický prostředek v hudební výchově na 1. stupni základní školy představuje komplexní teoretické zpracování úlohy klavíru jako didaktického prostředku v rukou učitele dětí mladšího školního věku. Obsahuje zevrubný historický přehled užití klavíru v přípravě studentů učitelství a pohled na uplatňování klavíru ve všeobecné hudební výchově v historickém kontextu. Předkládá metodologická východiska pro užití klavíru ve škole, podrobně rozpracovává význam nástroje v rozvoji hudebnosti žáků, v oblasti získávání hudebně naukových poznatků a v celkovém rozvoji osobnosti dětí. Monografie taktéž zpřehledňuje roli klavíru v kontextu moderních technologií a věnuje se problematice motivace hudebně výchovné situace s uplatněním klavíru. Dále mapuje stav aktuálního uplatňování klavíru na všech vysokoškolských institucích připravujících budoucí učitele a učitelky na 1. stupni základní školy, a to na základě dat zjištěných v dotazníkovém šetření.Na základě komplexního teoretického zpracování tématu, včetně analýzy dostupných studijních opor výuky nástrojových dovedností na vysoké škole, byl vytvořen soubor modelových hudebně výchovných situací s klavírem jako didaktickým prostředkem. Autorka metodologicky vychází z koncepce Jaroslava Herdena, založené na postupném ověřování sémanticky významných prvků. Modelové situace koncipuje jako komplex progresivně seřazených hudebních činností nejen v souvislosti s aktivním poslechem, ale v širším kontextu, v nichž klavír efektivně přispívá k optimalizaci hudební výchovy. Navržený soubor modelových situací využívá klavíru v rozmanitých situacích a rolích učitele i žáka, a to v intencích smysluplné a činnostní hudební výchovy v praxi.Tento komplexně pojatý modelový soubor byl experimentálně ověřen pedagogy základních škol napříč všemi ročníky prvního stupně. Sto dvě výukové jednotky byly doplněny daty z dotazníků, řízenými rozhovory a volnými písemnými výpověďmi zúčastněných pedagogů. Výsledky výzkumu, na kterém se podílelo 25 učitelů v 31 třídách 11 základních škol, jsou v předkládané publikaci zaznamenány a podrobně interpretovány.Závěry z ověření modelových situací potvrdily teoretická východiska. Výsledky hudebně pedagogického výzkumu verifikovaly účinnost vytvořeného souboru modelových situací, umožnily stanovit pedagogická doporučení pro zkvalitnění vysokoškolské přípravy budoucích učitelů, vytvořit souhrn požadovaných nástrojových kompetencí budoucích učitelů na 1. stupni základní školy a formulovat zásady pro efektivní uplatňování klavíru ve vlastní školní praxi.Monografie je syntézou teoretických poznatků i možností jejich aplikace ve školní praxi. Poskytuje ucelený souhrn didaktického potenciálu stále ještě nejčastěji používaného hudebního nástroje v přípravě budoucích učitelů.

  • Název v anglickém jazyce

    Piano as a didactic tool in music education at primary schools

  • Popis výsledku anglicky

    The monograph Piano as a didactic tool in music education at primary schools presents a comprehensive theoretical treatment of the role of the piano as a didactic tool in the hands of teachers at primary school. It includes a thorough historical overview of the use of the piano in the preparation of student teachers and a view of the application of the piano in general music education in a historical context. It presents the methodological basis for the use of the piano in school, detailing the importance of the instrument in the development of pupils&apos; musicality, in the acquisition of musical knowledge and in the overall development of children&apos;s personality. It also clarifies the role of the piano in the context of modern technology and addresses the issue of motivating the musical and educational situation with the use of the piano in the hands of the teacher. The monograph also analyses the state of the current application of piano at all higher education institutions preparing future teachers at the first level of primary school, based on data collected in a questionnaire survey.On the basis of a comprehensive theoretical treatment of the topic, including an analysis of the available study supports for teaching instrumental skills at university, a set of model musical-educational situations with the piano as a didactic tool was created. Methodologically, the author follows the concept of Jaroslav Herden, based on the gradual verification of semantically significant elements. He conceives model situations as a complex of progressively ordered musical activities not only in the context of active listening, but in a broader context in which the piano effectively contributes to the optimization of music education. The proposed set of model situations uses the piano in a variety of situations and roles in the hands of both teacher and pupils, in the context of meaningful and active music education in practice.This complex model set was experimentally tested by primary school teachers across all grades of the first grade. One hundred and two instructional units were supplemented with questionnaire data, guided interviews, and free written testimony from participating teachers. The results of the research, which involved 25 teachers in 31 classes in 11 primary schools, are recorded and interpreted in detail in the present publication.Conclusions from the verification of the model situations confirmed the theoretical assumptions. The results of the music pedagogical research verified the effectiveness of the created set of model situations, allowed to establish pedagogical recommendations for improving the quality of the preparation of future teachers, to create a summary of the required instrumental competences of future primary school teachers and to formulate principles for the effective application of piano in the actual school practice.The monograph is a synthesis of theoretical knowledge and possibilities of its application in school practice. It provides a comprehensive summary of the didactic potential of the most commonly used musical instrument in the preparation of future teachers.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7603-447-1

  • Počet stran knihy

    254

  • Název nakladatele

    Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy