Stylové hodnocení jazykových prostředků při výuce ČJ se zaměřením na hovorovost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10488650" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10488650 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=sOzzm3u8ii" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=sOzzm3u8ii</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Stylové hodnocení jazykových prostředků při výuce ČJ se zaměřením na hovorovost
Popis výsledku v původním jazyce
Hovorovost a hovorové jazykové prostředky představují obtížně definovatelný a proměnlivý fenomén, jenž je mezigeneračně i kontextově nejednoznačný. Pojem "hovorová čeština" je v lingvistických příručkách i v učebnicích užíván různě a jeho výklad zůstává rozrůzněný. I přes absenci explicitních požadavků v rámcových vzdělávacích programech je téma v učebnicích českého jazyka zastoupeno, avšak často nedostatečně a bez kontextu. Pedagogové i studenti jej mnohdy vnímají vágně, zaměňují jej s nespisovností nebo mluveností. Přes tuto nejednoznačnost je téma důležitým nástrojem pro rozvoj jazykového citu a vědomého užívání jazykových prostředků. Výuka zacílená na hovorové jazykové prostředky by měla vycházet z komunikační praxe a reflektovat posuny v úzu.
Název v anglickém jazyce
Stylistic Evaluation of Language Means in Czech Language Teaching with a Focus on Colloquialism
Popis výsledku anglicky
Colloquialism and colloquial language means represent a difficult-to-define and variable phenomenon that is ambiguous both across generations and within different contexts. The term "colloquial Czech" is used variably in linguistic manuals and textbooks, with its interpretation remaining diverse. Despite the absence of explicit requirements in the framework educational programs, the topic is included in Czech language textbooks but often inadequately and without sufficient context. Teachers and students frequently perceive it vaguely, confusing it with non-standard language or spoken forms. Despite this ambiguity, the topic is an important tool for developing linguistic sensitivity and the conscious use of language elements. Teaching focused on colloquial language means should be grounded in communication practice and reflect shifts in usage.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
29-37
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—