Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Stylové hodnocení jazykových prostředků při výuce ČJ se zaměřením na hovorovost

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10488650" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10488650 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=sOzzm3u8ii" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=sOzzm3u8ii</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Stylové hodnocení jazykových prostředků při výuce ČJ se zaměřením na hovorovost

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hovorovost a hovorové jazykové prostředky představují obtížně definovatelný a proměnlivý fenomén, jenž je mezigeneračně i kontextově nejednoznačný. Pojem &quot;hovorová čeština&quot; je v lingvistických příručkách i v učebnicích užíván různě a jeho výklad zůstává rozrůzněný. I přes absenci explicitních požadavků v rámcových vzdělávacích programech je téma v učebnicích českého jazyka zastoupeno, avšak často nedostatečně a bez kontextu. Pedagogové i studenti jej mnohdy vnímají vágně, zaměňují jej s nespisovností nebo mluveností. Přes tuto nejednoznačnost je téma důležitým nástrojem pro rozvoj jazykového citu a vědomého užívání jazykových prostředků. Výuka zacílená na hovorové jazykové prostředky by měla vycházet z komunikační praxe a reflektovat posuny v úzu.

  • Název v anglickém jazyce

    Stylistic Evaluation of Language Means in Czech Language Teaching with a Focus on Colloquialism

  • Popis výsledku anglicky

    Colloquialism and colloquial language means represent a difficult-to-define and variable phenomenon that is ambiguous both across generations and within different contexts. The term &quot;colloquial Czech&quot; is used variably in linguistic manuals and textbooks, with its interpretation remaining diverse. Despite the absence of explicit requirements in the framework educational programs, the topic is included in Czech language textbooks but often inadequately and without sufficient context. Teachers and students frequently perceive it vaguely, confusing it with non-standard language or spoken forms. Despite this ambiguity, the topic is an important tool for developing linguistic sensitivity and the conscious use of language elements. Teaching focused on colloquial language means should be grounded in communication practice and reflect shifts in usage.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

    2571-0400

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    29-37

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus