Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

THE CHANGES OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS' CONCEPTIONS OF SCIENCE CONCEPTS

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10489436" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10489436 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/44555601:13430/24:43898838

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8Yd_U8YDan" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8Yd_U8YDan</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.33225/jbse/24.23.1164" target="_blank" >10.33225/jbse/24.23.1164</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    THE CHANGES OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS' CONCEPTIONS OF SCIENCE CONCEPTS

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Contemporary secondary science education is characterised by a greater inclination towards the constructivist paradigm of education and the development of inquiry-oriented teaching. The basic principle of this paradigm is the dynamic modification of preconceptions towards the desired level given by the school curriculum. This places particular importance on identifying the level of students&apos; preconceptions and on uncovering any misconceptions. Since preconceptions are an individual characteristic of the learner, preconceptions can also be expected to be modified over time due to societal changes. The research is based on a semi-longitudinal study to find out what changes in the level of learners&apos; preconceptions occurred between 2003 and 2023. The level of preconceptions was monitored in three basic dimensions: cognitive, affective, and the dimension of structuring. A total of 10 concepts from the field of science education in secondary school were selected. The research study involved 103 respondents in 2003 and 104 respondents in 2023, all 12-13 years old. The results showsubstantial increases in the level of preconceptions in all three dimensions studied. This reflects both societal changes in recent years and a change in attitudes towards science education.

  • Název v anglickém jazyce

    THE CHANGES OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS' CONCEPTIONS OF SCIENCE CONCEPTS

  • Popis výsledku anglicky

    Contemporary secondary science education is characterised by a greater inclination towards the constructivist paradigm of education and the development of inquiry-oriented teaching. The basic principle of this paradigm is the dynamic modification of preconceptions towards the desired level given by the school curriculum. This places particular importance on identifying the level of students&apos; preconceptions and on uncovering any misconceptions. Since preconceptions are an individual characteristic of the learner, preconceptions can also be expected to be modified over time due to societal changes. The research is based on a semi-longitudinal study to find out what changes in the level of learners&apos; preconceptions occurred between 2003 and 2023. The level of preconceptions was monitored in three basic dimensions: cognitive, affective, and the dimension of structuring. A total of 10 concepts from the field of science education in secondary school were selected. The research study involved 103 respondents in 2003 and 104 respondents in 2023, all 12-13 years old. The results showsubstantial increases in the level of preconceptions in all three dimensions studied. This reflects both societal changes in recent years and a change in attitudes towards science education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Baltic Science Education

  • ISSN

    1648-3898

  • e-ISSN

    2538-7138

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    LT - Litevská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    1164-1177

  • Kód UT WoS článku

    001383170500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85215318748