A Preference Change or a Perception Change? A Comment on Dietrich and List
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11620%2F15%3A10295599" target="_blank" >RIV/00216208:11620/15:10295599 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s00182-014-0436-8" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/s00182-014-0436-8</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s00182-014-0436-8" target="_blank" >10.1007/s00182-014-0436-8</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
A Preference Change or a Perception Change? A Comment on Dietrich and List
Popis výsledku v původním jazyce
Dietrich and List (2012) enrich the standard model of choice by explicitly modeling a decision maker's mental state. They assume that a change in mental state either induces a change in preferences, or alternatively, a change in the decision maker's perception of the choice problem. This paper argues that the two interpretations are not always interchangeable. Presented are two examples which demonstrate that decision maker's ("subjective") perception may not be adequately modeled as embodied in his preferences over ("objective") alternatives. It is also emphasized that in order to understand choice behavior, one has to take into the account decision maker's perception of the choice problem rather than its "objective" description by an observer.
Název v anglickém jazyce
A Preference Change or a Perception Change? A Comment on Dietrich and List
Popis výsledku anglicky
Dietrich and List (2012) enrich the standard model of choice by explicitly modeling a decision maker's mental state. They assume that a change in mental state either induces a change in preferences, or alternatively, a change in the decision maker's perception of the choice problem. This paper argues that the two interpretations are not always interchangeable. Presented are two examples which demonstrate that decision maker's ("subjective") perception may not be adequately modeled as embodied in his preferences over ("objective") alternatives. It is also emphasized that in order to understand choice behavior, one has to take into the account decision maker's perception of the choice problem rather than its "objective" description by an observer.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Journal of Game Theory
ISSN
0020-7276
e-ISSN
—
Svazek periodika
44
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
425-431
Kód UT WoS článku
000354888400009
EID výsledku v databázi Scopus
—