Dopady fiskálních opatření na znečištění ovzduší v městských oblastech České republiky.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F07%3A00010008" target="_blank" >RIV/00216208:11690/07:00010008 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Impacts of fiscal measures on atmospheric pollution in urban areas in the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
This article analyzes economic and environmental impacts of selected scenarios in the transport field using neoclassical methodology. The paper reports about a microeconomic model of transport behavior of households and public transport agencies; this model is calibrated and simulated for five largest cities in the Czech Republic. The results of simulations of different scenarios are discussed. Model simulations suggest that the increase in the excise tax on fuels seems to be the best option to regulateair pollution externalities. In cities, where operation costs of public transport are significantly subsidized, this tool should be accompanied with a fare increase as well, because of costs of public funds. A decrease in fares is not likely to be welfare improving because of small induced modal split and high requirements of public funds needed to cover such policy.
Název v anglickém jazyce
Impacts of fiscal measures on atmospheric pollution in urban areas in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
This article analyzes economic and environmental impacts of selected scenarios in the transport field using neoclassical methodology. The paper reports about a microeconomic model of transport behavior of households and public transport agencies; this model is calibrated and simulated for five largest cities in the Czech Republic. The results of simulations of different scenarios are discussed. Model simulations suggest that the increase in the excise tax on fuels seems to be the best option to regulateair pollution externalities. In cities, where operation costs of public transport are significantly subsidized, this tool should be accompanied with a fare increase as well, because of costs of public funds. A decrease in fares is not likely to be welfare improving because of small induced modal split and high requirements of public funds needed to cover such policy.
Klasifikace
Druh
A - Audiovizuální tvorba
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP402%2F07%2FP484" target="_blank" >GP402/07/P484: Teoretická analýza regulace dopravy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
—
Místo vydání
—
Název nakladatele resp. objednatele
—
Verze
—
Identifikační číslo nosiče
—