Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dopady fiskálních opatření na znečištění ovzduší v městských oblastech České republiky.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F07%3A00010008" target="_blank" >RIV/00216208:11690/07:00010008 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Impacts of fiscal measures on atmospheric pollution in urban areas in the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article analyzes economic and environmental impacts of selected scenarios in the transport field using neoclassical methodology. The paper reports about a microeconomic model of transport behavior of households and public transport agencies; this model is calibrated and simulated for five largest cities in the Czech Republic. The results of simulations of different scenarios are discussed. Model simulations suggest that the increase in the excise tax on fuels seems to be the best option to regulateair pollution externalities. In cities, where operation costs of public transport are significantly subsidized, this tool should be accompanied with a fare increase as well, because of costs of public funds. A decrease in fares is not likely to be welfare improving because of small induced modal split and high requirements of public funds needed to cover such policy.

  • Název v anglickém jazyce

    Impacts of fiscal measures on atmospheric pollution in urban areas in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    This article analyzes economic and environmental impacts of selected scenarios in the transport field using neoclassical methodology. The paper reports about a microeconomic model of transport behavior of households and public transport agencies; this model is calibrated and simulated for five largest cities in the Czech Republic. The results of simulations of different scenarios are discussed. Model simulations suggest that the increase in the excise tax on fuels seems to be the best option to regulateair pollution externalities. In cities, where operation costs of public transport are significantly subsidized, this tool should be accompanied with a fare increase as well, because of costs of public funds. A decrease in fares is not likely to be welfare improving because of small induced modal split and high requirements of public funds needed to cover such policy.

Klasifikace

  • Druh

    A - Audiovizuální tvorba

  • CEP obor

    AH - Ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP402%2F07%2FP484" target="_blank" >GP402/07/P484: Teoretická analýza regulace dopravy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2007

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

  • Místo vydání

  • Název nakladatele resp. objednatele

  • Verze

  • Identifikační číslo nosiče