What motivates Czech consumers to buy organic food?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F12%3A10133187" target="_blank" >RIV/00216208:11690/12:10133187 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://sreview.soc.cas.cz/uploads/836e9ea2e152e317fb65c6928fa66dc4da65e5fb_709-736.pdf" target="_blank" >http://sreview.soc.cas.cz/uploads/836e9ea2e152e317fb65c6928fa66dc4da65e5fb_709-736.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
What motivates Czech consumers to buy organic food?
Popis výsledku v původním jazyce
The objective of this paper is twofold. Firstly, we aim at analyzing the factors that affect the intention of Czech consumers to purchase organic food, using the theory of planned behavior (TPB). Secondly, we employ an extended TPB model which introducesdescriptive norms as an additional factor of behavioral intention. This study exploits data from a consumer survey of a sample of the Czech general adult population (N=252) conducted in 2010. Structural equation modeling with ML estimator is used to estimate model parameters. The empirical model derived from TPB explains 44% of variability in intention to purchase organic food. Descriptive norms are empirically distinct from injunctive norms and their inclusion in the model increases the explained variance of intention by an additional 5 percentage points. Attitudes and norms are strongest predictors of the intention to purchase organic food, while perceived behavioral control only has a weak effect.
Název v anglickém jazyce
What motivates Czech consumers to buy organic food?
Popis výsledku anglicky
The objective of this paper is twofold. Firstly, we aim at analyzing the factors that affect the intention of Czech consumers to purchase organic food, using the theory of planned behavior (TPB). Secondly, we employ an extended TPB model which introducesdescriptive norms as an additional factor of behavioral intention. This study exploits data from a consumer survey of a sample of the Czech general adult population (N=252) conducted in 2010. Structural equation modeling with ML estimator is used to estimate model parameters. The empirical model derived from TPB explains 44% of variability in intention to purchase organic food. Descriptive norms are empirically distinct from injunctive norms and their inclusion in the model increases the explained variance of intention by an additional 5 percentage points. Attitudes and norms are strongest predictors of the intention to purchase organic food, while perceived behavioral control only has a weak effect.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA403%2F08%2F1694" target="_blank" >GA403/08/1694: Aplikace modelu environmentálně signifikantního jednání v České Republice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
48
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
709-736
Kód UT WoS článku
000307623100006
EID výsledku v databázi Scopus
—