Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

What motivates Czech consumers to buy organic food?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F12%3A10133187" target="_blank" >RIV/00216208:11690/12:10133187 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://sreview.soc.cas.cz/uploads/836e9ea2e152e317fb65c6928fa66dc4da65e5fb_709-736.pdf" target="_blank" >http://sreview.soc.cas.cz/uploads/836e9ea2e152e317fb65c6928fa66dc4da65e5fb_709-736.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    What motivates Czech consumers to buy organic food?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The objective of this paper is twofold. Firstly, we aim at analyzing the factors that affect the intention of Czech consumers to purchase organic food, using the theory of planned behavior (TPB). Secondly, we employ an extended TPB model which introducesdescriptive norms as an additional factor of behavioral intention. This study exploits data from a consumer survey of a sample of the Czech general adult population (N=252) conducted in 2010. Structural equation modeling with ML estimator is used to estimate model parameters. The empirical model derived from TPB explains 44% of variability in intention to purchase organic food. Descriptive norms are empirically distinct from injunctive norms and their inclusion in the model increases the explained variance of intention by an additional 5 percentage points. Attitudes and norms are strongest predictors of the intention to purchase organic food, while perceived behavioral control only has a weak effect.

  • Název v anglickém jazyce

    What motivates Czech consumers to buy organic food?

  • Popis výsledku anglicky

    The objective of this paper is twofold. Firstly, we aim at analyzing the factors that affect the intention of Czech consumers to purchase organic food, using the theory of planned behavior (TPB). Secondly, we employ an extended TPB model which introducesdescriptive norms as an additional factor of behavioral intention. This study exploits data from a consumer survey of a sample of the Czech general adult population (N=252) conducted in 2010. Structural equation modeling with ML estimator is used to estimate model parameters. The empirical model derived from TPB explains 44% of variability in intention to purchase organic food. Descriptive norms are empirically distinct from injunctive norms and their inclusion in the model increases the explained variance of intention by an additional 5 percentage points. Attitudes and norms are strongest predictors of the intention to purchase organic food, while perceived behavioral control only has a weak effect.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AO - Sociologie, demografie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA403%2F08%2F1694" target="_blank" >GA403/08/1694: Aplikace modelu environmentálně signifikantního jednání v České Republice</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociologický časopis

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    48

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    709-736

  • Kód UT WoS článku

    000307623100006

  • EID výsledku v databázi Scopus