Nové pohledy na vědu v kontextu řešení praktických problémů udržitelného rozvoje - jde o změny paradigmatické nebo jen zbožná přání?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F12%3A10133848" target="_blank" >RIV/00216208:11690/12:10133848 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nové pohledy na vědu v kontextu řešení praktických problémů udržitelného rozvoje - jde o změny paradigmatické nebo jen zbožná přání?
Popis výsledku v původním jazyce
V posledních dekádách se diskutuje o tzv. "třetí roli" univerzit, což vyplývá ze vzrůstajícího zájmu o jejich společenskou angažovanost a souvisí s faktem, že v otázkách udržitelného rozvoje je vysokým školám přisuzována role klíčových společenských hráčů. Tento požadavek ovšem redefinuje jejich tradiční sféry působnosti: vědu a vzdělání. Ukázalo se, že hraniční oblast mezi vědou a politikou je živnou půdou pro vznik nových výzkumných otázek a následně i metod a oblastí výzkumu; objevují se nové inter-,multi- a trans-disciplinární přístupy (v oblasti environmentálních věd), a jsou definovány nové výzkumné i vzdělávací cíle vycházející často z etických principů a sociálně motivovaných potřeb (všude tam, kde je cílem udržitelný rozvoj). Na základě vývoje směřujícího ke stále větší otevřenosti vědy se hovoří o nových paradigmatechv jejím rámci: např. post-normální vědě jak ji vymezili Funtowicz a Ravetz (2002), nebo tzv. "vědě udržitelnosti", sustainability science, která umí překonávat
Název v anglickém jazyce
New concerns with regard to science and higher education in the context of sustainable development - changes of paradigms, or simply idealistic visions?
Popis výsledku anglicky
Over recent decades, higher education institutions (HEIs) have been concerned with their "third role" associated with the growing demand for their social involvement, especially with regard to sustainability - something which also redefines the other important university roles of research and education. The science and policy interface has been shown to be a fertile area for new research questions; new inter-, multi-, and trans-disciplinary approaches and methods have been introduced (in the environmental sciences) and efforts to meet value-based and socially targeted goals posed by policy makers and civil society have emerged (in sustainability related sciences). Based on these developments, alternative concepts of science have emerged: post-normal science as defined by Funtowicz and Ravetz (2002) that involves dialogue across the boundaries of science itself and respects a plurality of discourses, or sustainability science that insists on a more thorough integration of natural and so
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Měnící se společnost?
ISBN
978-80-7308-442-4
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
56-67
Počet stran knihy
122
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—