Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nové pohledy na vědu v kontextu řešení praktických problémů udržitelného rozvoje - jde o změny paradigmatické nebo jen zbožná přání?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F12%3A10133848" target="_blank" >RIV/00216208:11690/12:10133848 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nové pohledy na vědu v kontextu řešení praktických problémů udržitelného rozvoje - jde o změny paradigmatické nebo jen zbožná přání?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V posledních dekádách se diskutuje o tzv. "třetí roli" univerzit, což vyplývá ze vzrůstajícího zájmu o jejich společenskou angažovanost a souvisí s faktem, že v otázkách udržitelného rozvoje je vysokým školám přisuzována role klíčových společenských hráčů. Tento požadavek ovšem redefinuje jejich tradiční sféry působnosti: vědu a vzdělání. Ukázalo se, že hraniční oblast mezi vědou a politikou je živnou půdou pro vznik nových výzkumných otázek a následně i metod a oblastí výzkumu; objevují se nové inter-,multi- a trans-disciplinární přístupy (v oblasti environmentálních věd), a jsou definovány nové výzkumné i vzdělávací cíle vycházející často z etických principů a sociálně motivovaných potřeb (všude tam, kde je cílem udržitelný rozvoj). Na základě vývoje směřujícího ke stále větší otevřenosti vědy se hovoří o nových paradigmatechv jejím rámci: např. post-normální vědě jak ji vymezili Funtowicz a Ravetz (2002), nebo tzv. "vědě udržitelnosti", sustainability science, která umí překonávat

  • Název v anglickém jazyce

    New concerns with regard to science and higher education in the context of sustainable development - changes of paradigms, or simply idealistic visions?

  • Popis výsledku anglicky

    Over recent decades, higher education institutions (HEIs) have been concerned with their "third role" associated with the growing demand for their social involvement, especially with regard to sustainability - something which also redefines the other important university roles of research and education. The science and policy interface has been shown to be a fertile area for new research questions; new inter-, multi-, and trans-disciplinary approaches and methods have been introduced (in the environmental sciences) and efforts to meet value-based and socially targeted goals posed by policy makers and civil society have emerged (in sustainability related sciences). Based on these developments, alternative concepts of science have emerged: post-normal science as defined by Funtowicz and Ravetz (2002) that involves dialogue across the boundaries of science itself and respects a plurality of discourses, or sustainability science that insists on a more thorough integration of natural and so

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Měnící se společnost?

  • ISBN

    978-80-7308-442-4

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    56-67

  • Počet stran knihy

    122

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly