Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dobrovolná smrt obránců Masady a proměny její interpretace

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F05%3A00031520" target="_blank" >RIV/00216224:14210/05:00031520 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dobrovolná smrt obránců Masady a proměny její interpretace

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Stať se soustřeďuje na zprávu Josepha Flavia o pádu pevnosti Masada na konci první židovské války. Proměny jejích interpretací jsou sledovány na základě dvou řečí, které pronesl Ele'azar ben Ja'ir (<i>Bell.</i> VII, 323-336; VII, 341-388) a v nichž tvářív tvář bezvýchodnému římskému obklíčení vyzval obránce Masady k dobrovolné smrti. Ele'azarovy exhortace jsou srovnány s Josephovou řečí pronesenou za podobné situace v Jótapatě (<i>Bell.</i> III, 340-391). Konfrontace řečí v Masadě a Jótapatě ukazuje dvojí Josephovu identitu kotvenou jeho židovským a helénistickým zázemím, stejně jako jeho kosmopolitní prorocké zaujetí spojující prvky biblické profétie s helénistickým konceptem štěstěny (<i>tyché</i>) a božského pokynu (<i>ananké</i>). Vzhledem k tomu,že Josephovo líčení představuje jedinou zprávu o posledních událostech v Masadě, je třeba věnovat náležitou pozornost archeologickým výzkumům, které v Masadě prováděl v letech 1963-1965 Yigael Yadin.

  • Název v anglickém jazyce

    Voluntary Death of the Masada Defenders and Its Interpretative Transformations

  • Popis výsledku anglicky

    The article is focused on Flavius Josephus account about the fall of the Masada fortress at the end of the First Jewish Revolt. Its interpretative transformations are followed on two Eleazar ben Yair's speeches (<i>Bell.</i> VII, 323-336; VII, 341-388) suggesting a voluntary death to the Masada defenders who had been faced with a hopeless Roman siege. Eleazars exhortations are compared with Josephus speech pronounced under similar circumstances at Yotapata (<i>Bell.</i> III, 340-391). The confrontationof Masada and Yotapata speeches shows Josephus in his dual identity against the Jewish and Hellenistic background, as well as in his cosmopolitan prophetic bias which connects elements of biblical prophecy with the Hellenistic concepts of fortune (<i>tyché</i>) and divine compulsion (<i>ananké</i>).

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2005

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Cesty na druhý svet : smrť a posmrtný život v náboženstvách sveta

  • ISBN

    80-89027-15-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    CERES

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Bratislava

  • Datum konání akce

    3. 11. 2003

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku