Dobrovolná smrt obránců Masady a proměny její interpretace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F05%3A00031520" target="_blank" >RIV/00216224:14210/05:00031520 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dobrovolná smrt obránců Masady a proměny její interpretace
Popis výsledku v původním jazyce
Stať se soustřeďuje na zprávu Josepha Flavia o pádu pevnosti Masada na konci první židovské války. Proměny jejích interpretací jsou sledovány na základě dvou řečí, které pronesl Ele'azar ben Ja'ir (<i>Bell.</i> VII, 323-336; VII, 341-388) a v nichž tvářív tvář bezvýchodnému římskému obklíčení vyzval obránce Masady k dobrovolné smrti. Ele'azarovy exhortace jsou srovnány s Josephovou řečí pronesenou za podobné situace v Jótapatě (<i>Bell.</i> III, 340-391). Konfrontace řečí v Masadě a Jótapatě ukazuje dvojí Josephovu identitu kotvenou jeho židovským a helénistickým zázemím, stejně jako jeho kosmopolitní prorocké zaujetí spojující prvky biblické profétie s helénistickým konceptem štěstěny (<i>tyché</i>) a božského pokynu (<i>ananké</i>). Vzhledem k tomu,že Josephovo líčení představuje jedinou zprávu o posledních událostech v Masadě, je třeba věnovat náležitou pozornost archeologickým výzkumům, které v Masadě prováděl v letech 1963-1965 Yigael Yadin.
Název v anglickém jazyce
Voluntary Death of the Masada Defenders and Its Interpretative Transformations
Popis výsledku anglicky
The article is focused on Flavius Josephus account about the fall of the Masada fortress at the end of the First Jewish Revolt. Its interpretative transformations are followed on two Eleazar ben Yair's speeches (<i>Bell.</i> VII, 323-336; VII, 341-388) suggesting a voluntary death to the Masada defenders who had been faced with a hopeless Roman siege. Eleazars exhortations are compared with Josephus speech pronounced under similar circumstances at Yotapata (<i>Bell.</i> III, 340-391). The confrontationof Masada and Yotapata speeches shows Josephus in his dual identity against the Jewish and Hellenistic background, as well as in his cosmopolitan prophetic bias which connects elements of biblical prophecy with the Hellenistic concepts of fortune (<i>tyché</i>) and divine compulsion (<i>ananké</i>).
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Cesty na druhý svet : smrť a posmrtný život v náboženstvách sveta
ISBN
80-89027-15-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
—
Název nakladatele
CERES
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
3. 11. 2003
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—