The Verbal Category of Person and Advertising Language: A Pragmatic Analysis of the Different Grammatical Persons in Advertising Texts
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F08%3A00035536" target="_blank" >RIV/00216224:14210/08:00035536 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
španělština
Název v původním jazyce
La categoría verbal de persona y el lenguaje de la publicidad: análisis pragmático de la frecuencia de uso de las distintas personas verbales en los textos publicitarios
Popis výsledku v původním jazyce
Este artículo se ocupa de algunas características especiales del lenguaje publicitario en cuanto a la categoría verbal de persona en los anuncios impresos espańoles. Un análisis estadístico de aproximadamente 1000 formas verbales mostró un uso relativamente frecuente de la 2a persona del singular, lo que puede explicarse por la predominante función apelativa en los mensajes publicitarios. Un análisis más detallado de la representación de las distintas personas verbales en diferentes partes de los textosanalizados indicó una significante proporción de la 2a y la 3a persona del singular (el trato de usted) en la primera y la última parte de los anuncios debido a la importancia de la función apelativa en estos segmentos del mensaje. Por otra parte, el cuerpo del texto contiene generalmente más información sobre el producto ofrecido y su función principal parece ser la referencial. Las estadísticas reflejan este hecho por un porcentaje elevado del uso de la 3a persona de singular y plural
Název v anglickém jazyce
The Verbal Category of Person and Advertising Language: A Pragmatic Analysis of the Different Grammatical Persons in Advertising Texts
Popis výsledku anglicky
This article examines some characteristics of the advertising language concerning the verb category of person in Spanish printed advertisements. The statistical analysis of cca 1000 verb forms shows a relatively frequent use of the 2nd person singular, which can be explained by the predominant appelative function in the advertising messages. A detailed analysis of the representation of the verb persons in different parts of the analysed texts indicates an increased proportion of the 2nd person singularand the 3rd person singular (the formal usted) in the first and the last part of the advertisements due to the importance of the appelative function in these text segments. On the other hand, the middle part of the text generally contains more information regarding the offered product and the predominant function seems to be the referential one. The statistics reflect this by an increased percentage of use of the 3rd person singular and plural.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Encuentros, Volumen I
ISBN
978-83-60743-10-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Název nakladatele
WW
Místo vydání
Katowice
Místo konání akce
Katowice
Datum konání akce
1. 1. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—