Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Od výtvarného k dramatickému umění. Sochař Auguste Rodin inspirátorem operního režiséra Otakara Zítka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F10%3A00047216" target="_blank" >RIV/00216224:14210/10:00047216 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Od výtvarného k dramatickému umění. Sochař Auguste Rodin inspirátorem operního režiséra Otakara Zítka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tématem příspěvku je jedna z nových koncepcí české moderní operní režie 1. pol. 20. stol. Hudební skladatel, pedagog, operní režisér Ota Zítek vytvořil vlastní režijní metodu v opozici k tehdejším divadelním a interpretačním konvencím. Své zásady režie publikoval v roce 1920 v knize "O novu zpěvohru". Cílem bylo dosáhnout souznění hudební a optické/vizuální stánky realizované inscenace. Pro výcvik pohybového projevu zpěváků využil rytmickou gymnastiku Emila Jacgues-Dalcroze. Při koncepci mizanscén se inspiroval ve výtvarném umění, především v sochařství. Pro vyjádření afektu zpěváka dramatické role nalezl východisko v expresivních sochách francouzského sochaře Auguste Rodina. V praxi aplikoval metodu moderní operní režie v brněnském divadle meziválečnééry. Výsledkem byly vysoce esteticky stylizované kreace, kde byly hudební a optická složka sladěné. Vedle dalšího českého operního režiséra té doby, Ferdinanda Pujmana, ovlivnil Zítek svojí metodou vývoj české moderní operní režie.

  • Název v anglickém jazyce

    From fine art to theatre. Operatic director Ota Zítek inspired by sculptor Auguste Rodin

  • Popis výsledku anglicky

    The topic of this text is one of the new concepts of modern Czech opera directorial method in the first half of the twentieth century. Composer, opera director and music teacher Ota Zítek created own conception of opera direction in opposition to the former theater and interpretive conventions. He published his theses in 1920 in a book called O novou zpěvohru (For the New Opera). The aim was to achieve consonance between the music and visual part of the performance. For scene arrangements, Zítek found inspiration in visual arts, mainly in sculpture. To express affections and emotions singer dramatics roles he drew from expressive statues of French sculptor Auguste Rodin. In modern practice, Zítek applied the method in the National Theater in Brno in the interwar period. The results was a highly stylized aesthetic creations, where the musical and visual component were harmoniously.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    "Ani spolu, ani bez sebe..." : Interdisciplinarita v dějinách umění

  • ISBN

    978-80-904654-1-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Masarykova univerzita Filozofická fakulta Seminář dějin umění

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Masarykova univerzita Seminář dějin umění

  • Datum konání akce

    10. 9. 2010

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku