Věkové a genderové rozdíly ve zvládání zátěže u adolescentů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F11%3A00053133" target="_blank" >RIV/00216224:14210/11:00053133 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Věkové a genderové rozdíly ve zvládání zátěže u adolescentů
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá věkovými a genderovými rozdíly v typech zátěžových situací, jejich hodnocení a následném zvládání v období adolescence. Soubor byl tvořen 411 adolescenty ve věku 12 ? 19 let. Mladší skupina (12 ? 15 let) pozůstávala z 245 žáků (M = 130;Ž = 115) 8. a 9. tříd ZŠ nebo tříd nižších víceletých gymnázií. Starší skupinu (16 ? 19 let) tvořilo 166 studentů (M = 57; Ž = 109) 2. až 4. ročníků středních škol. Všechny zkoumané charakteristiky jsme zjišťovali pomocí dotazníku CSI (Tobin et al., 1984, 1989). Analýza zátěžových situací neodhalila žádné genderové ani věkové rozdíly v typech prožívaných zátěžových situací. Jedinou výjimkou byla situace vystupování na veřejnosti, která se objevila u starších adolescentů. Věkové i genderové rozdíly se objevily u hodnocení zátěžové situace: mladší adolescenti častěji hodnotili situace jako méně známé, dívky hodnotily situace jako méně řešitelné.
Název v anglickém jazyce
Age and gender differences in coping in adolescents
Popis výsledku anglicky
The study deals with age and gender differences in the types of demanding life situations, their appraisal and subsequent coping in adolescence. The group consisted of 411 adolescents aged 12-19 years. The younger group (12-15 years) consisted of 245 students (M = 130, M = 115) in 8th and 9th grade of primary school and junior classes of secondary schools. The older group (16-19 years) consisted of 166 students (M = 57 F = 109) from 2nd to 4th grade of secondary schools. All tested characteristics wereexamined by using the CSI (Tobin et al., 1984, 1989). Analysis of the demanding life situations did not reveal any gender or age differences in the types of situations. The only exception was the situation of public performing, which occurred in older adolescents. Age and gender differences emerged for appraisal of the situation: younger adolescents more often appraised the situation as unfamiliar; girls appraised the situation as more unsolvable.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sociální procesy a osobnost, Člověk na cestě životem: Křižovatky a mosty (Sborník příspevků)
ISBN
978-80-263-0029-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
201-206
Název nakladatele
Tribun EU
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Kroměříž
Datum konání akce
14. 9. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—