Výukové materiály založené na korpusu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F11%3A00053354" target="_blank" >RIV/00216224:14210/11:00053354 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výukové materiály založené na korpusu
Popis výsledku v původním jazyce
Tento příspěvek, vycházející z metody Data Driven Learning (DDL), poukáže na výhody využití korpusu ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Existují dva základními přístupy: Při aplikování induktivní metody (DDL) pracují studenti přímo s korpusovým vyhledávačem a na základě vlastních zjištění generalizují obecné pravidlo. Pro češtinu lze ČNK využívat např. jako komplement slovníku (zjištění lemmatu, rodu nebo čísla slov). Naopak při deduktivní metodě využívají korpus učitelé jako zdroj autentického současného jazyka pro tvorbu klasických cvičení. Vlastním výzkumem jsme zjistili, že pracovat přímo s Bonitem je pro studenty technicky i jazykově náročné. Díky spojení obou přístupů však můžeme využívat korpusová data, aniž bychom zapnuli počítač. Řešením je DDL na papíře, kde učitel předem vybere modelové konkordanční řádky. Na konkrétních příkladech ukážeme, jaké typy cvičení jsou aplikovatelné na češtinu, a budeme prezentovat zpětnou vazbu studentů češtiny.
Název v anglickém jazyce
Corpus-based Teaching Materials
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to point out the exploitation of Czech National Corpora (CNC) in teaching Czech as a foreign language. Two approaches exist: 1) Data Driven Learning (DDL) ? students work directly with corpora. CNC can become a complement to a dictionary, because it displays lemma, gender or case of words. 2) Corpus-based teaching materials ? the teachers use corpora as a source of authentic contemporary language for creating their own exercises, both in KWIC format or traditional. It has been found out that Czech learners have difficulties with hands-on tasks (formulating the query, understanding of a large amouth of the data). This reasearch focuses on corpus-based exercises in KWIC format, which have been used in the classroom. Although theKWIC attracts their attention and learn them to recognize the grammatical/lexical patterns, these tasks were challenging for advanced students only. Working with the wordlists of collocations was accounted to be the most benefitial activi
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Korpusová lingvistika Praha 2011. 2 Výzkum a výstavba korpusů
ISBN
978-80-7422-115-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
313-322
Název nakladatele
Nakladatelství Lidové noviny / Ústav Českého národního korpusu
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
22. 9. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—