Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výukové materiály založené na korpusu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F11%3A00053354" target="_blank" >RIV/00216224:14210/11:00053354 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výukové materiály založené na korpusu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento příspěvek, vycházející z metody Data Driven Learning (DDL), poukáže na výhody využití korpusu ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Existují dva základními přístupy: Při aplikování induktivní metody (DDL) pracují studenti přímo s korpusovým vyhledávačem a na základě vlastních zjištění generalizují obecné pravidlo. Pro češtinu lze ČNK využívat např. jako komplement slovníku (zjištění lemmatu, rodu nebo čísla slov). Naopak při deduktivní metodě využívají korpus učitelé jako zdroj autentického současného jazyka pro tvorbu klasických cvičení. Vlastním výzkumem jsme zjistili, že pracovat přímo s Bonitem je pro studenty technicky i jazykově náročné. Díky spojení obou přístupů však můžeme využívat korpusová data, aniž bychom zapnuli počítač. Řešením je DDL na papíře, kde učitel předem vybere modelové konkordanční řádky. Na konkrétních příkladech ukážeme, jaké typy cvičení jsou aplikovatelné na češtinu, a budeme prezentovat zpětnou vazbu studentů češtiny.

  • Název v anglickém jazyce

    Corpus-based Teaching Materials

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this paper is to point out the exploitation of Czech National Corpora (CNC) in teaching Czech as a foreign language. Two approaches exist: 1) Data Driven Learning (DDL) ? students work directly with corpora. CNC can become a complement to a dictionary, because it displays lemma, gender or case of words. 2) Corpus-based teaching materials ? the teachers use corpora as a source of authentic contemporary language for creating their own exercises, both in KWIC format or traditional. It has been found out that Czech learners have difficulties with hands-on tasks (formulating the query, understanding of a large amouth of the data). This reasearch focuses on corpus-based exercises in KWIC format, which have been used in the classroom. Although theKWIC attracts their attention and learn them to recognize the grammatical/lexical patterns, these tasks were challenging for advanced students only. Working with the wordlists of collocations was accounted to be the most benefitial activi

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Korpusová lingvistika Praha 2011. 2 Výzkum a výstavba korpusů

  • ISBN

    978-80-7422-115-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    313-322

  • Název nakladatele

    Nakladatelství Lidové noviny / Ústav Českého národního korpusu

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    22. 9. 2011

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku