Vizuální technologie a architektonická praxe v raném novověku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F11%3A00063397" target="_blank" >RIV/00216224:14210/11:00063397 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vizuální technologie a architektonická praxe v raném novověku
Popis výsledku v původním jazyce
Architektonické projektování a nahlížení na stavby bylo v minulosti odlišné od našich současných zvyklostí, které byly utvářeny v průběhu 19. a 20. století. Proto je třeba při výzkumu raně novověké architektury znovu využít ty cesty promýšlení a pozorování architektury, které byly původně používány při reflexi dobových staveb. Na příkladech architektonické praxe můžeme rozlišit dvě základní cesty k utváření staveb: myšlenou architekturu a kreslenou architekturu. První přístup preferuje práci s modelem,druhý práci s geometrickými ideami, jako jsou půdorys, nárys a řez. Myšlená architektura je vyjádřena pojmem stereotomie, jak jej analyzoval Václav Richter na příkladu Santiniho. Oba termíny stereotomnosti a tektoničnosti se ovšem nemusí jevit pro uměleckohistorickou analýzu jako dostatečné a k lepšímu porozumění architektonickým dílům napomohou v budoucnu možná mnohem spíše virtuální modely.
Název v anglickém jazyce
Visual technology and architectural practice in the early modern period
Popis výsledku anglicky
The process of architectural projecting and looking at the buildings was different in the past from our habitual art historical looking which was formed during the 19th and 20th centuries. In research of the Early Modern architecture, it is therefore necessary to recreate such ways of thinking about and looking at architecture that were originally reflected in the design and perception of buildings. In relationship to the extant examples of architectural practice, two basic ways of dealing with their image can be discerned: the thought architecture and the drawn one. The first approach prefers to work with the model, the other one works with geometry and employs three images of the building: ground-plan, front elevation and cross-section. The thought architecture is expressed by stereotomy, as analyzed in Moravia, by Václav Richter in his study of Santini.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Tvarujete si sami? : sborník 3. sjezdu historiků umění, 25.-26. září 2008
ISBN
9788074220739
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
191-201
Název nakladatele
Nakladatelství Lidové noviny
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—