Metelkův zákon a jeho uplatnění při zřízení německé obecné menšinové školy v Roudníkách (1918-1938)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00057716" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00057716 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metelkův zákon a jeho uplatnění při zřízení německé obecné menšinové školy v Roudníkách (1918-1938)
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zaměřuje na zřízení německé obecné menšinové školy v obci Roudníky v soudním okrese Ústí nad Labem. Cílem je zmapovat příčiny a okolnosti vzniku této školy v oblasti, která v období existence Československé republiky byla z národnostního hlediska tvořena většinovou německou populací. Pohled je zaměřen i na důsledky "boje" o německou menšinovou školu na česko-německé vztahy v dané oblasti. Výchozím bodem příspěvku je tzv. Metelkův zákon, který upravoval podobu menšinových škol. Tento zákon,ač ve své podstatě byl univerzální pro všechny národnostní menšiny žijící v tehdejší ČSR, byl zejména německým obyvatelstvem vnímán jako zákon namířený proti německému školství. O to zajímavější je tak sledovat snahy německého obyvatelstva po jeho uplatnění při zřízení vlastní menšinové školy. Shodou okolností ve stejné geografické oblasti, kde odpor k tomuto zákonu byl velmi silný. Při zpracování tohoto příspěvku je využíváno metod typických pro historický výzkum.
Název v anglickém jazyce
The Law Metelka and its application in the establishment of the German elementary minority school in Roudniky (1918-1938)
Popis výsledku anglicky
The contribution focuses on the establishment of a German elementary minority school in the village Roudníky, which was situated in the judicial district of Ústi nad Labem. The goal is to map the causes and circumstances of the genesis of this school inthe area, which was formed from national point of view by German majority population during the existence of the Czechoslovak Republic. The view is also focused on the consequences of the "struggle" for the German minority school on the Czech-German relations in the region. The starting point of this paper is the Law Metelka, which laid down the structure of minority schools. This law, although was universal for all national minorities living in the former Czechoslovakia in its essence, was mainly perceived as an act directed against the German education system by the German population. So it's very interesting to observe the efforts of the German population for application of this law in the establishment of their own minority school.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GD406%2F09%2FH040" target="_blank" >GD406/09/H040: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů